onsdag den 30. juli 2014

Søvnen og døden

Anmeldelse af Søvnen og døden - Af A.J. Kazinski


Søvnen og døden er makkerparret; 
Anders Rønnøw Klarlund og Jacob Weinreichs anden thriller.

Den første; Den sidste gode mand, var bestemt ikke min kop the, så de efterfølgende 3 har stået længe og ventet på, at jeg fik taget mig sammen - og der må jeg bare sige: Det var en fejl, for jeg skal da love for at makkerparret har skrevet sig varme her i toeren.

Den fanger fra første færd, læseren hvirvles ind i den meget alternative verden, der forsøger at finde ud af, om der er et live efter døden, og ifald, hvilket. Sproget er virkelig rent og godt, der er et godt flow gennem hele bogen, de små korte kapitler er konstante appetitvækkere. 

Persongalleriet er igen primært Niels og Hannah, politiets gidselforhandler og hans hustru. Begge er sammensatte mennesker, og Hannah er en stereotyp på den "gale videnskabsmand" der ikke kan rumme meget andet end matematiske formler. Og så kollegaerne på politigården, og de til handlingen medvirkende. 
 Alle personer er nogenlunde realistiske, dog er det Hannahs figur, 
jeg ind imellem synes bliver fór overspillet og sær. 
Til gengæld er der fuld valuta for min hang til at komme ind under huden
 på personerne, hvilken herlighed :)

Selv om Niels er politimand, fylder politiets arbejde faktisk ikke voldsomt meget i denne thriller, det er primært Niels, der kører solo - og det virker faktisk rigtig godt for mig. Der er nogle få steder, hvor jeg bliver irriteret over slagets gang, men i det store hele er også denne del velskrevet.

Plottet holder, selv om "hovedplottet" bliver opklaret tidligt, holder den sidste del, helt frem til slutningen, ligesom spændingen er til stede hele vejen. En thriller, der holder hvad den lover; massive mængder af psykologiske tanker og handlinger - jeg må jo tage min tidligere udmelding tilbage: At jeg ikke ville trippe i spænding, indtil den næste kom... 
Det her er en klar forbedring, på alle punkter, og jeg kommer ikke til at skubbe de næste bagest i læsekøen igen og igen.

Alt i alt en super god thriller, ind imellem lige sær nok til min smag, men en rigtig god oplevelse - skal klart anbefales :)


Tidligere udkommet om Niels Bentzon:

Den sidste gode mand

Ingen kommentarer:

Send en kommentar