lørdag den 26. juli 2014

Under fuld bedøvelse

Anmeldelse af Under fuld bedøvelse - Af Gretelise Holm 


Jeg gik i gang med denne serie, da jeg for nogle år siden, ved et tilfælde købte "Møgkællinger" som viste sig at være 5. bind i serien om Karin Sommer - og da næsten alle serier har udviklende karakterer, tænkte jeg, at jeg starter fra en ende af - 
og nu er jeg så nået til denne treer i serien.

Den er præcis som de forgående skrevet i et meget letlæseligt sprog, der skal ikke tænkes for meget over handlingen, der helt i tråd med de forgående er temmelig naiv.

Persongalleriet er gengangere fra de forgående; Hovedpersonen, journalisten Karin og hendes kollegaer og tante, politimanden Halfan, hans børn og kæreste og så de nye personer der fremkommer i forbindelse med handlingen. Alle personer er nogenlunde levende, de er dog meget naive i omgangen med både sagen og hinanden, ligesom de desværre er meget urealistiske, specielt i denne tredje del.

Handlingen er delt i flere dele: Mordforsøget på Karin, og opklaringen omkring dette. Den tidligere soldat og nuværende lejemorder Michael,en del om en tysk læge/videnskabsmand, hvor Holm bl.a har flettet tragedien på det Russiske teater i 2002 ind, en del om tyske flygtningen under krigen (hvor Gretelise Holm har brugt brudstykker af hendes egen families oplevelser, og brugt forfatterens litterære frihed til at ændre virkeligheden
 - Læs: Jesus, pengene og livet) 

Politidelen er denne gang ualmindelig letbenet og fyldt med overspringshandlinger, nemme løsninger, mangelfuldt og frem for alt: voldsomt urealistisk. Nu vidste jeg fra de forgående, at en del af præmissen i denne serie er, at den er meget meget let, men jeg må erkende 
at denne gang rammer den bunden for mig.

Plottet holder sådan set okay, men qua de mange urealistiske og kunstige dialoger og handlinger, udebliver spændingen fuldkommen denne gang - faktisk måtte jeg flere gange tage mig sammen for at få færdiggjort læsningen og holde koncentrationen.

Jeg har jo lovet mig selv, at jeg vil læse op til den femte, der står i en af mine bogreoler, så jeg fortsætter - og håber på en klar forbedring i de to næste :) 


Tidligere udkommet i serien om Karin Sommer:

1. Paranoia
2. Robinsonmordene

Gretelise Holms selvbiografi i to bind:
1 Jesus, pengene og livet
2 Kærligheden, kampen og kloden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar