tirsdag den 16. september 2014

Zack

Zack - AF Mons Kallentoft & Markus Lutteman 


Det var ikke fordi entusiasmen drev ned af siderne, da jeg gik i gang med denne
nyeste af Mons Kallentoft. De to ultra lette femikrimier jeg har læst fra hans hånd,
har været en skuffende og meget urealistisk og kunstig omgang. 

Men jeg skal da love for at forfatteren har skiftet form - Dette makkerpar har bedrevet 
en ualmindelig hårdkogt krimi, med så meget fart på, at selv Jack Bauer 
fra 24 timer vil være grøn af misundelse. Læseren skal holde godt fast, for
det går virkelig stærkt her - der er stort set ikke en eneste side, uden skudvekslinger,
stoffer eller andre "drengerøvs" episoder. Heldigvis blev mine bange anelser
skudt helt væk, og Kallentoft skal have stor ros for den markante forbedring.

Krimien er velskrevet, sproget flyder og ser man bort fra de passager, der indeholder
ualmindelig rå og vulgær sex, er denne altså virkelig godt skrevet.

Persongalleriet er mangfoldigt, vi følger dog politimanden Zack - Han er 
virkelig stereotyp og minder i mistænkelig grad om Nesbøs Harry Hole og
Jesper Steins Axel steen. Specielt er han enorme stofmisbrug og hårde sex
lige tæt nok på de andre figurer, efter min smag.

Zack er en ung mand, der mistede sin mor tidligt, hun døde i tjenesten, hvorefter
faderen bliver alvorligt syg og siden dør. Zack er tydeligvis et godt menneske,
han er dog langt ude i sit misbrug af stoffer, og en anelse for egenrådig og
dumsmart - men det samlede billede er virkelig godt.

Krimiens omdrejningspunkt er Zack, hvorfor politiets rolle er den fremtrædende,
udover de små udfald af heltegerninger, er delene faktisk realistiske og
levende beskrevet - også de øvrige medvirkende er levende og realistiske.

Plottet holder faktisk, selv om læseren får et tydeligt hint om, hvem der er skurken/e
forbliver spændingen omkring opklaringen stort set intakt hele vejen igennem.

Dette var første bind i en planlagt serie, og jeg må bare sige - hvis du er til
rå og hektisk underholdning, så hop endelig på, her i starten, jeg synes det
tegner til at blive godt. Lidt mindre sex og stoffer, og væk med de helt vilde
heltegerninger, og den perfekte "mande-krimi" serie er i hus.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar