mandag den 20. oktober 2014

DU

AF Caroline Kepnes


DU er forfatterens debut som forfatter, og lad mig blot slå fast med det samme,
hun skriver som ganske få - meget originalt med en meget anderledes opbygning.

DU er en psykologisk thriller/spændingsroman, den er opbygget således at eneste 
hovedperson er Joe - Hele bogen er bygget op om hans tanker og handlinger, 
det er en meget alternativ skrivemetode, og jeg brød mig ikke rigtigt om den, måske
mest idet, den hos mig fuldkommen blokkerede for al spænding.

Joe bliver betaget af Beck da hun besøger hans boghandel, med det samme mærker
han, at hun vil have ham og han starter forfølgelsen. Han hacker hendes email,
stjæler hendes telefon og jagter på hende er sat ind. Herefter er DU født.

Der er ufattelig mange navne i spil, der henvises til bøger, tv serier, skuespillere osv.
Det ødelægger meget af læseflowet, da formen med du, i forvejen kræver stor
tilvænning, i alle tilfælde hos mig. Der er korte momenter med en form for
"almindelig" handling, men hos mig drukner de i hastigheden, navnene og du-formen.

Samtidig havde jeg det problem, at jeg faktisk ikke brød mig om figurerne, Joe
er et sygt menneske, men Beck og de øvrige er faktisk næsten alle som én, meget
selvoptagede, dominerende og uden mulighed for at skabe en identifikation med
mig som læser - det eneste jeg fandt i fællesskabet var kærligheden til litteraturen.

Trods min modvilje mod formen, var den faktisk hurtigt læst, jeg fandt ud af,
at jeg havde en opfattelse af slutningen, og nu blev nysgerrig på om den holdt.
Derfor var den læst hurtigere end jeg havde ventet, og det skal trods alt belønnes.

Som spændingsroman virkede den slet ikke for mig, men som et frisk pust
i al triviallitterarturen, må jeg trods alt belønne originaliteten. Jeg ville give 2-2½
men da jeg trods alt lod slutningen finde rum i mine gætterier, runder jeg op.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar