søndag den 19. oktober 2014

Hele byen ved det

AF Michael Robak


Det var med stor spænding jeg kastede mig over denne debutroman - Jeg har
læst uddrag i dagspressen, og tænkte: Hold da fast, det er modigt at være et kendt
ansigt i medieverdenen og så udgive en bog, der handler så meget om sex,
og er så bramfri i formuleringerne... Var jeg mon, trods alt, for sart?

Romanen er virkelig velskrevet, jeg fandt mig selv fanget fra første side, sproget
er levende og frem for alt, yderst realistisk - det var en sand fornøjelse, og
faktisk er romanen utrolig hurtigt læst - Det er jo en klar kvalitets stjerne.

Romanens hovedperson Tommy, er et ynkeligt individ på 42 år, dybt alkoholiseret,
kasseret af store dele af hans omgangskreds. Han har en meget sygelig jalousi
overfor ex. kæresten, og denne forfines til at tage hævn overfor hans fjende
og udvikles til at Tommy selvbestaltet begynder at afsløre andre menneskers utroskab.
   
Vi følger Tommy fra barnsben i Jylland, hvor han bliver sviget af sin far, dette svigt
sidder fast og barnet Tommy er med hele vejen igennem handlingen. 
Da vi møder ham, ved afsendelsen af det første afslørings-brev, er hans jalousi blevet
for meget for kæresten, der har forladt ham sammen med pap datteren Karla.
Hans selvdestruktive nedtur er stærkt fremskreden, og alt imens jobbene forsvinder ud af hans hænder, er det eneste der virker for ham, hans sexliv, og det fylder meget.

Her kommer så også menneskerne i hans liv ind i billedet, og specielt kvinderne.
Barndommens første kæreste Cecil og nutidens ex. Gry - og deriblandt de øvrige
han dyker. Og lad mig blot slå fast: JA, det er utrolig mange sexscener i denne
roman,de er direkte i sproget, og lidt for gentagene  - Men vulgært bliver det aldrig.

Jeg kan faktisk ikke lide Tommy, han er narcissistisk, fordrukken og ja, ynkelig.
Men sammen med papdatteren Karla bliver han menneskelig, og jeg ser at
inde bag hans tåbelige handlinger, stråler ren kærlighed, og så krøb han alligevel 
på en eller anden måde, ind under huden på mig.

Dette er på mange måder en stereotyp roman, mandlig fordrukken journalist, der
svigter både sig selv og omgangskredsen - Men trods de mange næsten ens
seksuelle og alkoholindtagende beskrivelser, er den alligevel lidt original,
dels pga. det rigtig gode sprog, og dels da jeg fornemmer en virkelig sort galgenhumor 
bag handlingerne. Jeg var underholdt, og den skal bestemt anbefales.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar