søndag den 9. november 2014

Bogforum 2014


Så var det sørme tid til at besøge Bogforum igen.

Denne herlige begivenhed er en skøn årlig begivenhed, der rummer
så mange muligheder for at møde forfattere, høre debatter og frem for
alt, hente inspiration hos de mange forlag på messen.

Igen i år var der utallige muligheder for at snuse omkring, hvilket 
Bognørden da også gjorde i vid udstrækning:

Det første jeg vil fremhæve, er et virkelig godt initiativ: Læs for livet.
Dette er et projekt, hvor vi læsere kan donere vore bøger til udsatte
børn & unge. Jeg er vild med tanken om, at flere af de yngre årgange skal
læse, og da jeg samtidig går ind for genbrug og hjælp til mennesker, 
der ikke har ret meget, var jeg naturligvis ude og donere et net fyldt med bøger.

Læs mere om Læs for livet

Derudover er Danmark læser også gået i gang med at hverve uddelere.
Det går i alt sin enkelthed ud på, at nogle forlag er gået sammen med
med kulturministeriet om at uddele 100.000 gratis bøger på verdens bogdag
d. 23. april 2015. Her uddeles gratis bøger, og tanken er så, at bøgerne
efter læsning skal vandre videre - igen et skønt tiltag, som jeg
bakker op om, og har tilmeldt mig som boguddeler på.

Læs mere om Danmark læser

Det blev til en skøn snak med Gretelise Holm om hendes nylig udkomne
selvbiografi, Gretelise er jo en meget berejst og beriget dame, og hendes
biografier skal atter anbefales på det varmeste.



Så blev det besøg hos de mange forlag, og hold fast, hvor er det altså et
skønt læse-efterår - igen 
Primært Forlagene:  Hr. Ferdinand (Bl.a Slaughter, Castillo, Hjort Rosenfeldt), Politikens Forlag (Bl.a. Jesper Stein, Jens Henrik Jensen,Jussi, Anne-Grethe Bjarup Riis)
 & Peoples Press ( Bl.a. Steffen Jensen, Richard Montanari, Frederik Bachman)
har skummet fløden dette år,med utallige stærke udgivelser, 
men også det lille Bazar forlag (Bl.a Victoria Hislop) er godt med på scenen, 
jeg må bøje mig i støvet over forlagenes gode øje for kvalitet, uden dem
havde vi jo ikke glæden ved bøgerne - Tak for solidt arbejde.

Slutteligt blev det også til en hurtig sludder med Jussi Adler Olsen, 
han var naturligvis glad for min anmeldelse, derudover løftede han sløret
for, at hans kursskifte (som jeg jo finder rigtig godt) er vedvarende
i Afd. Q regi - med andre ord, kan vi tilhængere af denne, i min optik,
herlige måde at skrive dybdegående og solide krimier på, glæde os endnu 
mere til de kommende i serien. Blot savner jeg tålmodighed som
en spidskompetence.


Alt i alt, endnu en skøn dag i litteraturens verden, med dejlige mennesker
på standene og glade besøgene i gangene. Har man tid og mulighed
er det årlige et absolut must for litteraturelskere, og min påstand er:
har du først snuset til de mange tilbud og arrangementer, kommer du igen.

Ses vi til næste år?

2 kommentarer:

  1. Jeg var også afsted og regner stærkt med at komme igen næste år! :D

    SvarSlet
  2. Det må virkelig have været spændende at være med til. København er bare lige lidt langt væk :-), så det er sjovt at læse om det i stedet for. Danmark Læser lyder som et super projekt.
    vh/Karen

    SvarSlet