tirsdag den 11. november 2014

Silkeorm

AF Robert Galbraith

Så er Harry Potters "mor" J.K Rowling tilbage, med den anden krimi i serien om privatdetektiven Cormoran Strike og hans assistent Robin.

Forgængeren var mit første møde med Rowling, og hendes debut som 
krimiforfatter - Det slap hun virkelig godt fra, så jeg har længe set frem til denne.

Sproget er flydende og letlæseligt, det er en sand fornøjelse at kaste øjnene
i hendes bøger, for læseren skal udelukkende koncentrere sig om handlingen.
Specielt er jeg vild med de herlige dialoger og tanker, der flyder i en
lind strøm, det er svært at tæmme smilebåndende for længe af gangen.

Persongalleriet er mangfoldigt, men med hovevægt på Strike - den tidligere
militærmand, der får det ene ben sprængt i stykker af en vejsidebombe, og nu har
nedsat sig i London som privatdetektiv sammen med hans unge smukke assistent
Robin, der brænder for detektivfaget og virkelig har flair for det. Alle personer
er levende og realistiske, fra den kummerlige dame til det store forfatter.

Silkeorm er navnet på den roman, den næsten ukendte forfatter Owen Quine
netop har færdiggjort da han forsvinder. Den skaber en hel del røre og ballade
på hans forlag, da den er én stor parodi og tilsvining af alle menneskene omkring
forfatteren, ligefra hustruen, over elskerinden og til hans redaktør.

Owens hustru opsøger Strike for at bede ham finde hendes mand og få ham hjem.
Strike begynder at skabe sig et overblik over den spegede sag, og opdager, at der
er langt mere i sagen end bare en vanlig forsvinding - Da Owen findes
bestialsk myrdet kommer Strike virkelig på arbejde.

Som forgængeren, er dette solid engelsk krimi når det er bedst. Her er ingen 
hæsblæsende biljagter, hovsaløsninger eller overspringshandlinger. 
Her er tværtimod godt gedigent opklaringsarbejde i et ovenud adstadigt tempo,
fyldt med snørklede veje mod opklaringen. Der er få steder Rowling holder
gætterierne for sig selv, i det store billede serverer hun på fornemmeste vis,
tips, argumenter og observationer, der påkalder læserens gætterier - 
For så til sidst at binde alle sløjfer - Super godt krimistof hele vejen igennem.
Læs den, men snyd ikke dig selv for den første - det er kræs.




Anmeldelse af Gøgens kalden

Jeg indrømmer blankt, at dette er mit første møde med fru Rowling - hun findes på sønnikes værelse på både dansk og engelsk, men hun er aldrig nået til mig - før nu :) Jeg blev lokket af to ting, først og fremmest navnet, dernæst beskrivelsen: god gedigen engelsk krimi, og jeg skal da love for, at jeg bestemt ikke er skuffet - tværtom.
Den er utrolig velskrevet, sproget er let og flydende, siderne vender sig selv mens dramaet langsomt rulles ud. Jeg er vild med de to hovedpersoner, Cormoran Strike og hans sekretær Robin. De udgør et perfekt makkerpar, uden lette løsninger og utopiske handlinger - de er realistiske, levende og gør bare opklaringsdelen til en herlig fornøjelig læsning :)
Jeg gættede med hele vejen, men må erkende, at jeg ikke ramte pletten før til sidst - plottet er så veldrejet og vejen derhen så kroget, at læseren bliver holdt til ilden hele vejen. Her er ingen blodige og voldsomme detaljer - det er rent guffe for elskere af den gode gamle engelske krimigenre - 
Her er fuld valuta.
Det er så absolut en krimi, der skal anbefales på det varmeste - super underholdning, mens hjernecellerne kommer på ekstra arbejde - læs den :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar