fredag den 26. december 2014

Jeg har et tæppe i tusind farver

AF Anne B. Ragde



Anne Ragde er en af mine yndlings-roman forfattere. Jeg var vild med
trilogien om den Dansk/Norske familie Neshov. Siden har jeg købt alle hendes
romaner, og har heldigvis to stående på reolen - endnu ulæst.

Anne skriver i et fabelagtigt let og levende sprog, hendes personer er spillevende
og meget vedkommende, de sætter altid et stort aftryk efter endt læsning,
så jeg indrømmer gerne, at jeg havde tårnhøje forventninger til denne nye - 
og kan med det samme sige: De blev indfriet til fulde.

Anne Ragde har skrevet en fortælling ( Arseniktårnet)om hendes danske mormor,
 denne store svigt af moderen Birte og Birtes efterfølgende had til sin mor.
Jeg har et tæppe i tusind farver er på mange måder en fortsættelse.

Dette er en form for biografi, skrevet ind i en roman. Den handler i det store
billede om Annes mor Birte, hendes liv og kamp for at kombinere udetrangen
med livet som fattig enlig mor. Samtidig er det en gennemgang af Anna og
Birtes sidste tid sammen, inden Birte dør efter få måneders cancersygdom.

Det er er fortælling om to generationers samvær, moderens store skam
over ikke at have været en god mor, Annes fornemmelse af totalt svigt da
moderen flytter langt væk fra hende og hendes søn. Men samtidig en fortælling
fyldt med kærlighed to mennesker imellem, og lad mig blot slå fast: det er
ikke en helt almindelig kvinde, Birte. Hun var meget tvedelt, og har levet et
højst originalt liv, på godt og ondt. Anne fortæller på sublim vis om en
barndom i yderste fattigdom, men hvor mor holdt på formerne, og knoklede
for sine piger. Anne fortæller om forholdet mens hun vokser op og er blevet voksen,
på en fantastisk levende, rå og kærlig måde - Jeg var til stede gennem hele
fortællingen, læste den på rekordtid, for jeg kunne simpelthen ikke lægge
den fra mig, heller ikke i tankerne i læsepauserne.

Det er ikke en kronologisk gennemgang, tværtom. Udgangspunktet er de fire
måneder fra Birte får lymfecancer og til hun går bort. Anne er sammen med sin søster
de faste holdepunkter i moderens pasning, også fordi det norske sundhedsvæsen
svigter groft. Her er samtalerne så udgangspunkterne for de mange tilbageblik 
gennem livet. Normalt ville jeg ønske kronologien, men jeg indrømmer blankt, 
at denne originale skrivemåde virker virkelig stærkt og godt her.

Jeg har som nævnt kun to Ragde romaner til gode, men trods min store 
glæde ved de forgående udgivelser er der ingen tvivl i mit sind: dette
er den bedste roman jeg har læst af Ragde. Den er på alle måder sublim,
både i skrivemåde handling og indlevelse, og den efterlader et meget stort
aftryk af tre stærke kvindeskæbner.

Den skal have de bedste anbefalinger, den er så afgjort et MUST read.


Tidligere udgivet voksenromaner:

Trilogien:
Berlinerpoplerne 2007
Eremitkrebsene 2007
Ligge i grønne enge 2008

Arseniktårnet 2009 (beretningen om mor/mormor)
Natønsket 2010 (erotik)
En tiger for en engel 2011
Jeg skal gøre dig så lykkelig 2012

Ingen kommentarer:

Send en kommentar