tirsdag den 30. december 2014

Stalker

AF Lars Kepler



Stalker er 5. bind i forfatterparret Ahndorils serie om den svenske kommissær
Joona Linna. Jeg har været ovenud begejstret for de forgående fire, så denne
nye var længe ventet hos mig - og med sine 600 sider var jeg i himmerige.
Og helheden røg da også direkte ned, de mange sider vendte stort set sig selv.

Som altid er parrets thrillere/krimier yderst velskrevede, sproget flyder og er yderst
levende og realistisk. Det gør sig også gældende denne gang.

Politiet modtager et link til et youtoube klip, hvor en kvinde er filmet gennem hendes
soveværelsesvindue. Ingen tager klippet alvorligt før kvinden findes brutalt myrdet.
Dette gentager sig, det andet offer bliver fundet af sin mand, der går i panik,
rengør hele huset og lægger hustruen i seng, inden han tilkalder politiet.

Persongalleriet er mange af de kendte fra tidligere i serien, dog er Joona i hans fravær "byttet ud"med den højgravide Margot Silverman. Hun er en klædelig forfriskning
i teamet, og gør det rigtig godt.Kommissær Joona forsvandt efter afslutningen 
på teamets flerårige sag, han formodes omkommet ved selvmord.
 Men kollegaen Saga er af en anden overbesvisning
og indleder en privat eftersøgning af Joona. Samtidig er Joonas gamle ven, 
psykologen Erik med omkring opklaringen på kvindemordene. Han undlader at
fortælle essentielle ting omkring hans berøring med ofrene og starter sin egen
efterforskning af sagerne, men det skal blive fatalt for Erik.

Stalker er en virkelig grum thriller, den er som nævnt levende og velskrevet, så
adrenalinet kommer på arbejde gennem handlingen. Jeg måtte igen holde
fast på øjnene, der vældig gerne ville videre i handlingen inden læsningen
nåede dertil. Og lad mig blot sige: Makkerparret skriver rigtig voldsomme
thrillere, der er altid godt med vold og blod, denne nyeste afviger ikke fra det modus,
så er man ikke til den slags, er det ikke Jonna & Co. man skal "hygge" med.

Coverbeskrivelsen omkring handlingen holder ikke vand, Saga var faktisk
slet ikke medvirkende i denne 5. i serien - jeg savnede hende faktisk, selv om
den var rigelig spændingsmættet uden, men hendes figur manglede.

Politiets arbejde er i denne præget af en del inkompetence, der er lidt for 
mange fejl og lette løsninger til at jeg var tilfreds. Til gengæld synes jeg plottet holder
hele vejen sammen med spændingen. Jeg gættede livligt med hele vejen, og da
jeg endelig ramte plet, var det spændingen omkring afslutningen der overtog - 
der er igen fuld valuta på den front.

Som nævnt savnede jeg noget realisme i handlingen, både fra politiet og i særdeleshed
fra den ene hovedperson - handlingerne blev for groteske, det kunne sagtens
have været skåret mere realistisk, men med samme spændingsniveau. 
Jeg synes ligeledes at forfatterne skruer for meget op for volden og de 
grusomme handlinger da klimaks er på det højeste, det er en skam, for det
blev altså lidt ødelæggende for læsningen.

Alt i alt endnu en super thriller, letlæselig, rå, men så afgjort velskrevet
og spændingsmættet - for fans et must read, nye læsere kan starte
her, men bør tage serien fra start af. Jeg runder op til 4.


Tidligere udkommet i serien:

Hypnotisøren
Paganinikontrakten
Ildvidnet
Sandmanden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar