fredag den 5. december 2014

Til te hos Taleban

AF Simi Jan


Simi Jan er journalist og rejser som korrespondent for Politiken og TV2 i
mellemøsten, Afghanistan og Pakistan. Denne bog er en beretning om de 5 år
hun boede i netop Afghanistan og Pakistan, hvor hun både skrev for 
Politiken og sendte tv for TV2.

Denne bog er dels en lille flig af mennesket Simi Jan, og dels en indføring i 
hendes professionelle tilgang til landene og krigene. Den er virkelig velskrevet,
den giver ikke blot et indblik i livet i krigs-zonerne, men også et indblik
i de bevægegrunde hun har i sit liv.

Jeg har ofte haft diskussioner omkring netop korrespondenterne, idet jeg synes
det er et svært at se til, at de sætter livet på spil for at formidle nyheder - er det
menneskeliv værd? Naturligvis er det vigtigt, at verden får øjnene op for de
mange uskyldige mennesker over hele kloden, der dagligt udsættes for krigens gru,
men er det værd at sætte liv og familie over styr for denne formidling?

Simi Jan giver mig, for første gang, en bedre forståelse, ikke mindst idet hun selv
har Pakistanske og Afghanske aner. Hun tiltrækkes af landende og menneskene,
hun søger sine rødder og forelsker sig i begge lande. Og kærligheden driver
ned af siderne i denne bog, jeg mærkede ømheden og respekten så tydeligt,
jeg var til stede ved de mange interview og sammenkomster
. Ikke dermed sagt, at jeg nu synes, det er okay at betale med livet, men denne 
kvinde har udover drivet for historien også en personlig interesse i landende,
 og den forstår jeg bedre. 

Forstår jeg så at hun ender helt ude på kanten, for at skulle vælge jobbet 
eller ægteskabet -Nej, men jeg får et fantastisk indblik i, hvad der driver 
denne fantastiske kvinde.

Denne bog er ikke en interview bog, den er en solid baggrundhistorie om landende,
krigene, Taleban styret og Al Qaedas tilblivelse. Den viser alt fra krisecenteret for
kvinder over de magtfulde regerings-magthavere til den almindelige befolkning.
Kort sagt kommer den rundt i landende og samfundslagene på en virkelig grundig og forklarende måde - Det her er sublim historiefortælling.med læseren med på første parket.

Denne bog bør læses af mange, dels p.g.a. dens formidling af fakta omkring
landende, men også fordi den på smukkeste vis portrætterer menneskene, der
lever med og i af verdens hårdest ramte brandpunkter. 
Den skal have de varmeste anbefalinger.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar