fredag den 20. marts 2015

Den anden søn

AF Alexander Söderberg


404 sider Politikens Forlag

Den anden søn er anden del i en trilogi om den enlige mor Sophie Brinkmann.
Første del: Den andalusiske ven udkom i 2012. Læs mere om forfatteren her

Denne spændingsroman er virklig velskrevet, sproget er letlæseligt, det er flydende
og jeg var fanget fra første færd, havde ovenud svært ved at lægge bogen, hvorfor
den faktisk blev læst i rekordfart - ren nydelse.

Handlingen udspiler sig flere steder i verden, I Stockholm er Sophie "ansat" hos mafiabossen Hector, hun passer en del af hans forretninger mens hun også er enlig mor
til en handicappet teenagesøn. Hector har ligget i koma i længere tid, og nu er to
af hans fjender ude på at overtage hans forretninger. Sophie bliver sendt ud i verden 
for at prøve og formilde dem... uden held. I Stockholm er politichefen Tommy ved
at miste grebet om både sin døende hustru og sine medarbejdere. Han indleder en
kampagne imod efterforskeren Antonia, der stadig graver i en tidligere sag som Hector er indblandet i, men chefen fjerner hende og indsætter en ny efterforsker, Miles til at
lave ingenting på længst mulig tid. Antonia er godt gal over at blive degraderet i sagen, men de to efterforskeres veje krydses og pludselig er de nødt til at arbejde sammen mod en fælles fjende. Samtidig følger vi Sophie i hendes kamp for overlevelse i Hectors "klan" samtidig med at de to øvrige mafiabosser pludselig udvider jagtmarkerne og nu stræber efter både Sophia og hendes søns liv. Det bliver en heftig kamp, hvor alle deltagere, på begge sider af loven, kommer til at kæmpe - med alle midler. Trods de mange sceneskift er historien solidt opbygget og adskilt, så jeg havde absolut ingen problemer med at
finde rundt i handlingen - og det er en virkelig stor kvalitet.

Temaet med mafiabosser og politiet er jo ren "drengerøvs" læsning, og jeg havde da også en lille forventning om, at det ville blive for meget superman og skydevåben, jeg er ikke den store forbruger af det tema - men jeg skal da love for at det blev gjort til skamme, heldigvis. For ja, det er virkelig action, og der er våben og meget rå handlinger - men det helt fantastiske er, at det blev aldrig for meget, og frem for alt er personerne levende, jeg kunne relatere til flere handlinger og følelser og kunne faktisk lide flere af dem. Historien er så sublim fortalt, at ingen af handlingerne, dialogerne eller personerne virker kunstige eller overmenneskelige - det er alt sammen holdt i den underholdende action stil, og uden al for mange detaljerede voldshandlinger og frem for alt overraskede realismen.

Jeg bevarede spændingen hele vejen igennem, dels pga. sprogets herlige opbygning, dels pga. realismen og endelig idet forfatteren har bygget en solid stribe af nye handlinger op, så læseren både er deltager, gætter lidt og er nødt til at se, hvad der sker på næste side. 

Jeg er kommet ind i trilogien her i den anden del, og lad mig blot fastslå:
nye læseren kan, som jeg, sagtens starte her. Selv om der naturligvis er gennemgående
figurer, kunne jeg sagtens finde rundt i historien, og følte på intet tidspunkt andet end ren nysgerrighed efter mere, så du kan starte her, men jeg synes faktisk det vil være at snyde dig selv, hvis ikke du tager forgængeren med. Derfor vil jeg nu følge mit eget råd og læse forgængeren, mens jeg vil vente meget utålmodigt på den sidste del for dette er i sandhed TOP underholdning!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar