onsdag den 25. marts 2015

Hende du forlod

AF Jojo Moyes


445 sider Cicero

Jojo Moyes er en af mine favorit feel good forfattere, hun skriver kærlighedsromaner
med kant, altid med et moralsk tvist, og jeg er vild med det. Læs anmeldelser på de forgående længere nede i dette indlæg.

Lige inde denne roman blev udgivet, udkom en lille novelle: Honeymoon i Paris, den
er en lille for-fortælling om de to kvinder, denne roman omhandler. Snyd ikke dig
selv for den ekstra viden, og frem for alt: snyd ikke dig selv for hyggen.

Den du forlod er præcis lige så velskrevet som altid i Jojo Moyes romaner, det er
letlæselige handlinger, med et flydende og levende sprog, der indfanger læseren fra start.

Romanen er bygget op omkring Sophies historie, hun levede i Paris under 1. verdenskrig,og da hendes mand kunstmaleren Édouard tilslutter sig kampen mod tyskerne, flytter Sophie hjem til familiens hotel, hvor hendes søster også er bosat under krigen. Familien kæmper
mod sulten og de tysker troppers hærgen, samtidig med at de tvinges til at bespise de
tyske officerer. Sophie har medbragt et portræt af hende selv, det er hendes kæreste eje
da det er ægtemanden, der har malet det - imidlertid er den tyske kommandant mere end almindelig interesseret i billedet, eller er det Sophie han vil have?
Knap 100 år senere er den unge Liv ved at finde sine ben efter hendes mands pludselige død, Sophies portræt hænger i Livs soveværelse, da Livs afdøde mand købte det til hende under en rejse i Spanien. Maleriet har betydet alt for Liv, og da kunstnerens brødre pludselig gør krav på at få udleveret maleriet, bliver Livs tilværelse vendt op og ned, hun kæmper med næb og klør for at beholde Sophie, og i takt med at Sophies historie udrulles for Liv, går det op for hende, at hun må finde de rette proportioner på hendes eget liv.

Handlingen er som sagt delt i to tidsperioder, den ene er 1916-17 i Frankrig, der følger
vi Sophie, familien og landsbyens kamp mod tyskerne. Den anden del foregår i London 
i 2006. Begge dele er levende og realistiske, og da handlingerne er tydeligt opdelt, er det igen bare at læne sig tilbage og lade historien udfolde sig. Specielt delen fra 1. verdenskrig gjorde stort indtryk på mig, levende og grusomt fortalt.

Der er lagt stor vægt på levevilkårene i Frankrig i starten af århundredet, ligesom en del af handlingen er bygget op omkring tilbagelevering af krigs-tyverier. Præcis som altid er
Moyes ikke "bare" kærlighed og feelgood, der er altid et moralsk tema og etiske
overvejelser for læseren at forholde sig til - jeg er vild med det, og må bare endnu en gang
konstatere, at Moyes er fantastisk indenfor denne genre, jeg glæder mig til at læse
den næste der kommer, og giver Hende du forlod mine varmeste anbefalinger.


Af samme forfatter:

Hvalernes sang:
En rigtig feel-good roman.
Super velskrevet, med et letlæseligt og flydende sprog - Spillevende personer og omgivelser
fyldt med kærlighed, svigt, sorg og håb.
Alt er sådan set fastlagt fra start til slut, men trods det tydelige setup, er den faktisk
rigtig hyggelig at læse. Skal klart anbefales til en god dag i solen, med en god gammeldags "knaldroman" pakket ind i nutidens bog :)



Brudeskibet
Endnu en perle fra Jojo Moyes 

Brudeskibet er en rigtig gammeldags "knaldroman" fyldt med kærlighed, forviklinger og grim misundelse - iblandet datidens fakta om de mange australske piger, der blev fragtet over oceanet for at starte et nyt liv i England.

Romanen er velskrevet, sproget flyder, og det er faktisk både hygge og omtanke der rammer læseren gennem handlingen.

Jeg var rigtig godt underholdt hele vejen, så den skal afgjort have en anbefaling med på vejen 





Mig før dig
En fuldkommen fantastik kærligheds historie, der både fremkaldte smil og tårer hos mig.

Bogen er velskrevet, sproget flyder og siderne vender helt sig selv - man kan simpelthen ikke lægge den væk. Alle personer og omgivelser er yderst realistiske og levende, Jeg er helt inde i Lou´s inderste, og selv om Will "kun" beskrives vis ytringer, er jeg fuldkommen klar over hans bevægegrunde.

Denne roman handler om essensen i livet: livet og døden. Det største etiske spørgsmål af dem alle bliver behandlet på en virkelig sober og fin måde. Uden at afsløre noget, kan jeg sige, at jeg sagtens kan sætte mig i stort set alle medvirkendes sted.

Romanen er smuk, ligesom relationen i den, den tvinger læseren til at tage stilling - uagtet hvilket udfald dette får, kan den slet ikke anbefales nok... læs den!



Det sidste brev fra din elsker
Endnu en perle fra Jojo Moyes.

Ligesom forfængeren, mig før dig - er denne romane virkelig velskrevet, sproget
flyder, siderne vender sig selv i jagten på svar til læseren :)

Alle personer er levende og yderst realistiske, handlingen veksler mellem 
1960´erne og 2003 - det virker rigtig godt for mig. Boot, Jennifer og Ellie er
alle tre godt beskrevet, jeg er inde under huden på dem, og holder af dem alle
på hver min måde 

Hvor jeg skiftevis græd og grinede i forgængeren, kan jeg denne gang sætte mig ind
i personernes liv, nogle vil måske finde romanen "pladder-romantisk" det er den måske
også, sine steder. Men på ingen måde bliver det kvalmt eller urealistisk - romanen
afspejler sin samtid.

Selv om der sker frygtelige ting i romanen, er det gennemgående en hyggelig omgang, 
den skal klart anbefales - Jojo Moyes kan altså noget med sproget, der rammer læseren
lige i hjertet - Denne er slet ikke som forgængeren... og så alligevel 
så kort sagt: Læs den.



En plus en Læs anmeldelsen her

Honeymoon i paris Læs anmeldelsen her


Ingen kommentarer:

Send en kommentar