fredag den 10. april 2015

Friederikesdal

AF Rune T. Kidde & Ida Holst


79 sider Modtryk

Denne lille email-roman blev mig anbefalet. Jeg kendte ikke forfatterne i forvejen,
trods Kiddes store spændvidde - Læs mere om forfatterne her

Lad mig blot starte med at fastslå: det er mit første bekendtskab med denne romantype, mailromanen. Den er virkelig original i sin opbygning, da den er blevet til i et samarbejde mellem to meget forskellige mennesker. Kidde, den sprælske og Holst den mere afdæmpede og "pæne" Hvorom alting er, så er romanen letlæselig og falder humoren
i læserens smag, er der med garanti høje sprudlende lyde i dennes nærhed.

Romanen tager sin begyndelse da Adelaide finder et visitkort til en koncert, hun tiltrækkes af muligheden for at manden, der udleverer visitkortet, og beslutter at kontakte ham.
Det bliver starten på den mest usædvanlige mailkorrespondance jeg nogensinde har lagt
øjne eller ører til. Adelaide skriver til Jean Paul, der viser sig at være en ældre adelig herre, men efter næste udveksling er der Jean Pouls søn, der besvarer mailen. Pludselig ved Adelaide ikke, hvem hun korrespondere med, da der er skiftende afsendere på de forskellige mails. Alt fra den bundkriminelle Jensen familie, den engelske premierminister, det danske politi og ikke mindst Christian, som hun forelsker sig hovedkuls i. korrespondancerne indeholder alt fra debat om navngiven havenisser, over mord og til planlægning af bryllup - Jeg tør næsten godt garantere for originaliteten.

Det er vitterlig en lille fin samling helt vanvittige mails, jeg fornemmede tydeligt, de to forfatteres forskelligheder i både temperament og metode, de supplerer hinanden virkelig godt. Humoren gennem bogen er kulsort, og vil nok dele læserne i to, de, der elsker denne
gale roman, og de, der måske nok synes det bliver for meget. Jeg fandt romanen yderst original, og havde faktisk en hygsom og meget forfriskende stund i selskabet.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar