tirsdag den 21. april 2015

Sibirisk opdragelse - Opvækst i en kriminel underverden

AF Nicolai Lilin


389 sider People´s Press

Denne bestseller er nu også udkommet på dansk, det er forfatterens debut Læs mere om forfatteren her, det er beretningen om hans barndom. Biografien er ligeledes filmatiseret.

Biografien er velskrevet, levende og meget intens. Der er mange mennesker i spil, men
jeg synes det lykkes rigtig fint, at få hver enkelt levendegjort og udover opsamlingen,
havde jeg rigtig fint styr på de fleste af forbryderne.

Nicolai vokser op i Transnistrien, i det Sibiriske urka samfund, der i sin tid blev tvangs deporteret fra deres elskede Sibirien. Nicolais far er bandemedlem og har siddet i fængsel i store dele af Nicolais barndom. Samfundet er rundet af forbrydere - og de er stolte af det.
Kvinderne er som regel "kun" mødre og sørger for husholdningen, men de bliver behandlet godt, og alle piger kaldes søstre, voksne kvinder er tanter. Mændende kører hele samfundet, de søger for penge (som regel via kriminalitet) og så sørger de for opdragelsen af børnene allerede fra en tidlig alder. Nicolai er 6 år, da han får sin første kniv, og har allerede en klar holdning til politiet (svin) og er i gang med den lange og meget grundige oplæring i de mange regler forbryderne har. For tag ikke fejl, selv om det lille samfund er kriminelle og opholder sig meget i fængslerne, har de regler og æreskodekser: Man tiltaler, behandler, spørger og slår ihjel på helt bestemte måder, der er fastlagt af samfundet. Den værste forbrydelse, forbryderne kan begå, er den at omgå reglerne. Nicolai beretter om barn og ungdom i samfundet, hvordan han oplæres og allerede som 12 årig bliver han tiltalt for mordforsøg - jo jo, han har været en god elev! Beretningen er bygget op som nedslag i episoder, der har betydet meget for Nicolai og hans omgangskreds.

Det er et unikt indblik i denne meget specielle verden, nuvel, det er råt og meget uforstående for "almindelige" mennesker, men jeg tog faktisk mig selv i, at beundre nogle af deres leveregler, fx. at alle handicappede er sendt af gud, og skal beskyttes. Men når det så er sagt, så er der godt nok ikke meget at bifalde eller blive tilhænger af, det er en brutal forbryder-fabrik, der former deres fremtid til præcis samme rå og afstumpede voldshandlinger, had mod politiet og de utallige kriminelle handlinger, der ikke omhandler de forgående, og der er rigeligt at tage af.

Jeg fik et ambivalent "forhold" til Nicolai, egentlig tror jeg han er en god dreng, men opvæksten sætter naturligvis sit præg, og hans "naturlige" handlinger er afstumpede, og
alligevel kerer han sig om andre mennesker, vil hjælpe og forsøger at gøre en forskel.
Jeg ville gerne have haft et lidt dybere billede af ham, jeg savnede lidt flere tanker omkring de valg han har truffet som voksen, hvordan han er havnet på den hylde han er på pt.
Det kom ikke, men jeg håber han har mere at berette, for han har meget på hjertet
og er faktisk en god formidler, så meget gerne mere, tak.

Som sagt er biografien rå, brutal og meget intens. Men min bekymring omkring beskrivelserne af voldshandlingerne, blev til dels gjort til skamme. Nuvel, de er grove, men
selv om jeg blev frastødt af det læste, var det "udholdeligt" jeg vil derfor på det varmeste
anbefale denne unikke biografi, det er en meget spændende og oplysende beretning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar