fredag den 27. november 2015

Morder-Anders og hans to venner (samt en uven eller to)

AF Jonas Jonasson

300 sider Modtryk

Dette er forfatterens tredje romanudgivelse Læs mere her
Jeg har læst de to første og været begejstret, så forventningerne til denne nye var store.

Jonassons romaner kræver sin læser, talesproget er forfatterens varemærke og han har her i sin tredje roman overgået sig selv på dette område. Stilen kræver en smule tilvænning, men så snart den er fanget, er det bare at nyde turen.

Receptionisten Per lever et kummerligt liv, hans farfar og far har svigtet ham, ved at lade familieformuen forsvinde så Per ikke kan få gavn af den. Da hans mor gifter sig med en Islandsk rigmand, bliver Per tilbage i Sverige og arbejder sort på et hotel, der tidligere var bodel. Præsten Johanna er lige så træt af sit ophav som Per, hendes far tvang hende til at bliver præst, selv om hun ikke tror på Gud - det endte med at hun blev fyret fra sin kirke, der sagde farvel ved at kaste salmebøger efter hende. De to triste skæbner møder hinanden på en bænk ved hotellet. hvor Per bor og arbejder og inden længe har præsten udset sig Per som samarbejdspartner. De udser sig Morder-Anders, manden der har afsonet tre domme for mord, og nu bor på hotellet, som deres "pengemaskine". Receptionisten og præsten tager imod bestillinger, fra det svenske kriminelle miljø - Morder-Anders sørger for at bestillingerne udmønter sig i brækkede lemmer på de udvalgte. Men sådan en konstellation er jo dømt til at skabe problemer, det gør den da også, og så må præsten og receptionisten finde egnede løsninger.

Nu har jeg læst alle tre romaner, Jonassen er sublim til at portrættere de skæve eksistenser, og han skriver de mest absurde fortællinger. Denne er uden tvivl, det mest rablende gale jeg indtil nu har læst fra hans hånd. Jeg garanterer en læseoplevelse helt ud over det sædvanlige. Til gengæld er det også en roman, der rummer en hel del alvor og samfundssatire, for lige under denne underfundige overflade ligger et indblik i både samfund og individs handlemåder. Her er både det offentlige bureaukrati, Facebooks magt og ikke mindst, et billede af, hvordan vi mennesker opfatter forskelligt, og søger berømmelse.

 Jeg er vild med det omfattende talesprog, humoren er igen i højsædet, og fordi jeg hele tiden opfattede alvoren under satiren, har jeg hele vejen igennem, skiftevis grinet og nikket eftertænksomt, til de grotesk fremstillede personer og handlinger. Kort sagt: endnu en original og særpræget roman, der sætter spor. 



Tidligere udkommet:

Den hundredeårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt:

Jeg startede med den nyeste: analfabeten... Og da den er fantastisk havde jeg virkelig store forventninger til denne forgænger.

Jeg synes sådan set den starter rigtig godt, den er super velskrevet, jeg er vild med det meget specielle talesprog, og underholdningen er i top.

Både nutidens historie med venneflokken, der vokser med hastige skridt, og den virkelig gennemarbejdede historiske fortælling, tilsat humor og Hr. Allans bedrifter. Desværre bliver det for meget - alt for meget faktisk. Lidt over halvvejs synes jeg, det er proppet alt for meget fyld på, for mange nye episoder og alt for lange beskrivelser af de enkelte. Jeg fik lidt svært ved at fastholde koncentrationen, og måtte virkelig lægge bånd på mig selv, for ikke at springe videre til nutidens historie. Så på den led, var denne forgænger en skuffelse.

Dog synes jeg stadig den er absolut læseværdig, fyldt med herlige sproggaver og en skøn humor.
Og kender du ikke efterfølgeren, så skynd dig, for den er i absolut topklasse.


Analfabeten der kunne regne:

Absurditeterne står i kø, i denne fuldkommen vanvittige roman. Den er super velskrevet, siderne vender sig selv og sidste side er vendt på rekord tid.


Humoren er sublim, og var det ikke for den, ville romanen blive for absurd i sin helhed. Men forfatteren har fundet den helt rette blanding, det gør at denne roman var en fornøjelse at læse.

Personerne er levende, absolut urealistiske, men alligevel herlige. Der er morale, samfundskritiske behandlinger og reel historie i denne roman, hvilket igen gør, at helheden bliver fantastisk. Specielt apartheid temaet står stærk i mine øjne.

Absolut en klar anbefaling herfra, meget forfriskende og anderledes. Jeg ser frem til mere fra denne hånd.

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar