lørdag den 2. januar 2016

Bodil Udsen

Man kan jo ikke gå rundt og være en sukkerkage hele livet

AF Birgitte Ellemann Höegh


342 sider Gyldendal


Forfatteren bag denne biografi er både journalist og forfatter, denne biografi har fået betegnelsen: "den første helstøbte biografi om dansk skuespils powerdame"

Jeg havde virkelig glædet mig til at læse denne biografi, for Bodil Udsen var jo på alle måder en meget usædvanlig kvinde. Researchen er enorm, men denne biografi består af virkelig mange citater fra tidligere biografier og det ødelagde fuldkommen læseflowet.  Forfatteren husker at navngive sine kilder, men det bliver alt for gentagene og fylder for meget. F.eks: I Jeg vil jo helst være fri - et protræt af Bodil Udsen... &  Bodil Udsen fortalte i Livsstykker - Bodil Udsen og Anne Marie Helger i samtale... 

Bodil Udsen kom til verden som yngste barn i en familie bestående af mor, far (klaverstemmer) storesøster og storebror. Familien var musikalske og Bodil begyndte tidligt at optræde, både i hjemmet og rundt omkring hos byens slagtere, hvor hun med sine løgnehistorier fik sneget sig til hendes livret: råt kød. Bodil blev tidligt meget interesseret i litteratur og skuespil, hvorimod skolen ikke trak i hende. Men hun fik sin studentereksamen, og kom ind på det kongelige teaters elevskole i første forsøg. Men allerede første år røg hun ud igen, Bodil tog til Tyskland og arbejde men da hun kom hjem forelskede hun sig i sin første mand, giftede sig og lyttede til hans ide om at melde sig hos Studenterforeningens revy. Det blev starten på det lange og mangfoldige teaterliv Bodil levede, startende med revyer hos bl.a. Stig Lommer, over de store karakterroller og endelig sluttende med tv serier og film. Samtidig med at Bodils karriere blomstrede var det privat både hårde og gode tider, Bodil var gift tre gange, hun drak og festede langt mere end de fleste vil kunne holde til, og samtidig mistede hun to gange sin elskede livsledsager. Bodil Udsen levede nok et mere sammensat liv end de fleste, dette er et kig indefor i dele af det liv.

Jeg blev som nævnt aldrig rigtig fanget af fortællingen, dertil er der alt for meget "lånt" fra andre kilder, for mange gentagelser - og dertil kommer, at der springes rundt i tid og sted gennem hele biografien, jeg manglede kronologiens faste holdepunkt. Jeg havde håbet på at komme lidt med ind under huden på denne fantastiske skuespiller, men fik i stedet et perifært billede - og det var en meget stor skuffelse for mig. 

Jeg skal ikke kunne sige om læsere, der tidligere har læst nogle af de biografier denne omtaler og låner fra, kan få et bedre helhedsindtryk end det jeg har fået. Der er rigtig mange udtalelser fra venner og kollegaer, mange anmeldelser af Bodils skuespil, men jeg synes de,sammen med de mange spring, kvæler intimiteten og ødelægger flowet.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar