torsdag den 21. januar 2016

Jægere i natten

AF Oliver Bottini


285 sider People´s Press

Dette er forfatterens fjerde udgivelse i serien læs mere her. Jeg har ikke læst de forgående, så dette var mit første møde med både forfatter og figurer.

Krimien er skrevet i et meget letlæseligt og flydende sprog, kapitler er korte og samlet set gør det, at det er en krimi, der er meget hurtigt læst.

En ung kvinde forsvinder, og dagen efter meldes en 15 årig dreng savnet. Da drengen findes druknet og også viser tegn på vold, bliver Louise Bonís fra kriminalpolitiet i Freiburg, sat på sagen. Louise er en kontroversiel kvinde, kollegaerne er delt i to lejre, der strides om, hvorvidt hun er en slidt alkoholiker eller en genial betjent. Louise har en snæver kreds af kollegaer omkring sig, og arbejder meget med fornemmelser frem for fakta. Louise tror hurtigt at de to sager hænger sammen, og nu håber hun, at den forsvundne kvinde stadig er i live, og kan findes. Men der er ikke mange konkrete spor at gå efter, og da en læge også findes myrdet, gælder det om at finde gerningsmanden inden der sker flere mord. Louise og de tætte kollegaer får derfor brug for at arbejde både hurtigt og skarpt, for at komme til bunds i sagen, også selv om det kan blive en skæbnesvanger opklaring.

Nu har jeg som nævnt ikke læst de forgående, jeg har de to første stående i reolen, men er ikke kommet i gang med dem - det bar denne læseoplevelse præg af. Der er rigtig mange referencer til både tidligere sager, og til Louises personlige udvikling. Jeg følte jeg var bagud hele vejen igennem, og da jeg dertil synes, at hendes figur er for svævende og lidt ukonkret, havde jeg ikke noget at relatere til. Jeg brød mig ikke rigtig om hende, for jeg ved stadig ikke rigtigt, hvilke regulære egenskaber hendes figur har.

Politiarbejdet virker nogenlunde realistisk det, der gør, at jeg ikke rigtig kommer til at mærke det, er, at Louise drager mange forhastede konklusioner, og for mig, bliver det for letbenet. Louises fornemmelser er helt okay med mig, men hun falder hele tiden over de rigtige løsninger, og helt uden forudgående fakta. 

Jeg er sikker på, at jeg ville have fået meget mere ud af denne krimi, hvis jeg havde læst de forudgående. Jeg vil derfor stærkt anbefale, at læsere, der ikke allerede kender serien, tager dem i rækkefølge - det vil uden tvivl give et meget bedre billede af helheden.



Tidligere udkommet i serien:

1. Mord i zen

2. De dødes navne

3. I fædrenes fodspor

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar