tirsdag den 30. august 2016

Dagbog fra superligaen

Med Jesper Lange - Helt tæt på liver som professionel fodboldspiller

AF Bo Nørgaard


94 sider  byens forlag

Dette er en interviewbog, der omhandler forfatterens samtaler med superligaspilleren. Samtalerne finder sted i foråret 2016.

Jesper Lange spiller i foråret 2016 for AGF, men den århusianske klub er længe om at melde ud omkring Langes fremtid i klubben. Mens han venter på nyt taler han med journalisten om livet som fodboldspiller. Det bliver til afsnit om Træning, Kost, Fodboldspillere er også mennesker & Familien, fritiden og den usikre fremtid. Lange er en spiller, der aldrig rigtig er kommet helt ind i varmen i de klubber han har spillet i, der betyder, at læseren er med indenfor hos en professionel spiller, der hele tiden må kæmpe. Lange kæmper med den dårlige samvittighed overfor sin hustru og sine to små drenge, der er ikke megen tid med dem, og karrieren kommer hele tiden i første række. Han kæmpede da den tidligere AGF træner meldte klart ud, at Lange ikke var en del af plan A - og aldrig blev det. Og så er der historier om fællesskabet med medspillerne og de mange dedikerede fans. Kort sagt, en lille rundtur i en marginalspillers liv.

Forfatteren påpeger netop dette, at Lange altid har måtte kæmpe, som årsagen til at vælge denne spiller til bogen, og den giver formodentlig også et mere nuanceret billede. Bogen er opbygget således, at forfatteren beretter om episoder og Lange giver det bredere indblik. Kapitlerne er opdelt i underkapitler, men de fungerer slet ikke for mig, de er gentagene og passer ikke rigtig ind i teksten.. 

Bogen er kort, og det betyder, at der skal være god substans for at give læseren et bredt billede, det synes jeg ikke rigtig lykkedes. De mange gentagelse optager plads, der kunne have været brugt til flere dybdegående indlæg. For jeg sidder faktisk stadig og tænker, at jeg ikke rigtig kom ind under huden på Lange - der blev kradset lidt i overfladen, men jeg kom aldrig rigtig ind under huden på hverken fodbolspilleren eller mennesket. 

Men jeg fik et indblik i dagligdagen i en dansk klub, og jeg er sikker på, at unge håbefulde spillere vil glædes over denne letlæselige bog. I mangel af efterord, kan jeg oplyse læseren om, at Lange ikke fik forlænget med AGF og i dag spiller i svensk fodbold.


© Bognørden 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar