tirsdag den 27. december 2016

Bliv hos mig

AF Harlan Coben


364 sider gads forlag

Mange læsere har allerede stiftet bekendtsksb med denne produktive herre. Han er manden bag mange af de senere års bestsellende krimier. Læs mere om forfatteren her

I Atlantic City går den fallerede fotograf Ray rundt, han drikker alt for meget og har udskiftet sit oprindelig job ud med jobbet som lejet paparazzo fotograf. En dag, der ligner mange andre, bliver Ray overfaldet på vej hjem, og tyven stjæler hans kamera. Først tror Ray, at tyven var ude efter penge, men det går op for ham, at han måske har fanget noget med sit kamera, som er meget mere værd end penge. Et andet sted i byen går Jack rundt, han er politimand, stadig forelsket i sin ekskone og dybt optaget af en 17 år gammel sag, han stadig ikke har opklaret eller glemt. Og endelig går Megan rundt i sit hjem, to timers kørsel fra byen er hun forstadsmor til to og gift med en succesfuld advokat. Men Megan gemmer på en gammel hemmelighed som end ikke hendes mand kender, og en dag banker fortiden på døren og Megan må beslutte, hvad hun skal stille op. Megan, Ray og Jacks skæbner har tidligere krydset hinanden, og nu starter en sand kæderaktion, hvor de alle tre kæmper for at finde sandheden, en sandhed, der muligvis er vil bringe dem sammen igen, men ikke nødvendigvis på den samme side, og måske med livet som indsats.

Coben skriver i et herligt letlæselig og levende sprog, også denne gang er der skiftende fortællere, men alle er realistiske og fremstår ganske klart for læseren. Så jeg har endnu en gang oplevet en roman, der både fanger og bare "glider ned" Figurer og omgivelser er levende og jeg følte hele vejen, at jeg kunne relatere til stort set alle figurer. 

Plottet er usædvanlig velkomponeret, mange bolde kastes i luften, flere spor følges og læseren er hele tiden med på sidelinjen. Men ak, bedst som man tror man har udregnet de store linjer, så kastes det hele op i luften og drejes i andre retninger. Jeg har nu læst tre Coben krimier og denne er uden tvivl den, der er skarpest skåret. Coben skriver krimier, der i min optik er psykologiske frem for handlingsmættede - og jeg er vild med det.

Politimanden er en af hovedfortællerne, hans figur er både professionel og personlig, og jeg synes faktisk han er ganske realistisk, og udover et par episoder der undrede, så var det faktisk en fornøjelse at være medvirkende til. Alt i alt er dette den absolut bedste Coben roman jeg indtil nu har læst. Top underholdning med et barskt tema, garanti for overarbejde til tankerne og så bare en roman, der nærmest læser sig selv. Nye læsere kan starte her, kendere kan godt glæde sig, for det er Coben når han er i sit es.


Tidligere udkommet på gads forlag:

Savner dig


Den fremmede Læs anmeldelsen her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar