torsdag den 15. december 2016

Studiet

AF Anders Bo Christensen





Studiet er forfatterens debutroman. Ved siden af forfatterskabet er Anders Bo Christensen uddannet datalog og arbejder indefor IT. Læs mere om forfatteren her

Philip er professor i antropologi på Københavns universitet. Privat er han gift med Linda, der keder ham og slet ikke har nogen pondus, hvilket generer Philip, der prøver at få Linda til at ville mere i livet end at behage ham. Professionelt er Philip højt på strå, han er populær som forelæser og hans projekt med at undersøge kvinder, går mod nye udfordringer. Men Philip er også gæsteforelæser i Stockholm, og deroppe har han skabt en anden identitiet, deroppe  er han Carl. Hvor den danske Philip forsøger at gøre alting korrekt er Carl en mere fri fugl, der sagtens kan træde ved siden af. Da en af kvinderne fra Philips studie, bliver udsat for en forbrydelse, beslutter han at tage sit studie til et nyt niveau: han vil simpelthen forsøge at få kvinderne til at indse, at de står i stampe og har behov for at tage ansvar for eget liv, og ændre på den stilstand de er i. I Danmark ansætter Philip Sarah, hun skal infiltrere en kvindegruppe, hvor medlemmerne alle er med i Philips forsøg. Men det er mod reglerne og spørgsmålet er, hvor langt kan Philip styre Sarah og kvinderne? Og hvordan skal han fortsætte sit eget tvedelte liv, vil kvinderne opdage hans bedrag?

Sproget er sådan set fint nok, men der er mange antropologiske fagtermer, og de overskygger ind imellem handlingen og ødelagde mit læseflow. Persongalleriet er sådan set smalt, der er tre skiftende fortællere: Philip/Carl, Linda og Sarah. Det giver rum til fordybelse, men jeg havde desværre problemer med at mærke figurerne, kom aldrig rigtig ind under huden på dem, og kom således aldrig til at tro på deres handlinger.  

Dertil kommer, at den smule jeg fik set, af specielt Philip/Carl, var billedet af en helt igennem usympatisk, narsissistisk og undertrykkende mand. Selv med tanke på handlingen, kunne jeg ikke relatere til den perifære indsigt i ham, jeg savnede en solid figur.

Temaet med at ville transformere sig selv og andre, er godt og evigt aktuelt. Desværre fik jeg aldrig rigtig placeret fortællingen, for udover ikke at kunne mærke figurerne, var der flere steder, hvor jeg synes handlingerne bliver for søgte og urealistiske. Så jeg har haft en original læseoplevelse, der afgjort sætter tanker i gang i forhold til eget liv, men som desværre aldrig gav mig de svar handlingen stillede.



© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar