fredag den 17. marts 2017

Her er DK

Redigeret af Anne Meisner, Iselin C. Herman & Helle Selma Harbsmeier


265 sider Brøndums Forlag

De tre kvinders arbejde med denne bog er blevet til med deres baggrunde indenfor litteratur, kulturformidling og forlagsvirksomhed. Men, hvor det redaktionelle er kvindernes bord, så er bogen blevet til med bidrag fra 217 mennesker, der hver især beskriver deres by.
Læs mere om projektet her

"Bogen guider dig ud på overdrevet, ind i den urbane sjæl, under overfladen."

Her er DK er et litterært Danmarkskort, fra den nordligste spids til grænserne mod syd og øst. Ja, kortet er her ganske vist også - sammen med koordinaterne til alle fortællingerne - og fotografierne, der skal give bogen udtryk. Punktnedslag i Danmark, i byer og på steder, hvor historierne står i kø for at komme ud. Og så er der jo alle de steder, de fleste af os ikke anede fantes. Vidste du f.eks. at Danmark har en bjerglandsby (eller tæt på), at Rusland findes her i lille DK, at vi har fået opkaldt et meget populært bilspil efter en jysk by eller kender du måske Kineserbyen? Fortællerne har valgt forskellige tilgange, nogle fortæller om byen/stedet - historisk. Nogle fortæller anekdoter om familier eller steder på egnen og andre igen har valgt prosa til at fremvise netop deres sted. F.eks:

" En pilgrimsrute forbinder Trondhjem i Norge med Santiago de Compostela i Spanien, og Viborg er et stop på vejen."

"Skanderborg et en perle for et svin; et eventyr, ingen tror på. Men hvad gør det, hvis det ender lykkeligt?"

"Hvor Telegrafvej ender og Kattegat begynder - ligger en iskiosk - hvor man kan få gufskum til en tier - og et stævnemøde med tiden - så når dagen går på hæld - tager jeg en plads i køen - som dufter af - sololie og salsatobak - bierne blomstrer og børnene bipper - skumringen blåner - af torden og telefoni.... men når mørket falder på - høres kun lyden af propelfly - som forbinder datid med nutid"

"Det bedste sted i Svedborg er foran Kvickly i gågaden overfor Under Uret, med en kold cola light til seks en halv. Den koster fyrre i cafeen. På den måde er der plads til alle, selvom det godt kan se lidt trangt ud i de smalle gader"

Lad mig slå fast, at jeg er vild med denne bog. Vild med historierne og vild med at få øjnene op for nye steder i det land jeg kalder mit, men som jeg kun har set en lille flig af. Her er DK rammer tungt ned i nogle af tidens store debatter: splittelsen mellem landsdelene. Udkantsdanmark kontra Københavneri.  Netop historierne er jo med til at binde os sammen, nord, syd, øst og vest kan mødes på tværs af skel, fortælle og nyde den gode historie og ikke mindst sørge for, at historierne bringer mennesker sammen og lever videre. 

Bogen rummer så megen historie, så megen varme og så meget vigtig lærdom - for uagtet vores udgangspunkt, kan vi alle lytte til fortællingen og føre den videre - og her kommer denne forrygende bog med ind i billedet. Jeg læste den i en køre, men jeg ved, at jeg vil tage den frem igen og igen. Læse om steder jeg måske skal besøge eller hører om, og ikke mindst vil jeg glædes over at være inviteret med indenfor.



© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar