onsdag den 10. september 2014

Var det mord

Var det mord - AF Kirsten Holst


Efter at have læst stort set alt af Hanne Vibeke Holst, senest den fantastiske
Knud den store, om hendes far Knud Holst, blev jeg opmærksom på, at også
moderen Kirsten Holst var forfatter, så jeg måtte jo læse en af hendes bøger.
Valget faldt på denne, da det er en af de seneste, og jeg derfor konkluderede,
at hun havde skrevet sig varm, og det var bedste chance for et godt indblik.

Var det mord, er en spændingsroman, Bea kommer hjem til Danmark for
at pleje sin kræftsyge søster, og efter dennes død bliver hun i Nordjylland.
Bea løber ind i en gammel kammerat, der ansætter hende i hans detektivbureau.

Den første opgave går ud på at finde årsagen til et stort svind i et stort varehus,
jeg var lidt henført til gode gamle Daells Varehus, det var hygsomt. Under 
arbejdet møder Bea den meget unge hustru til en af byens store herrer, Bea og Marion
falder i snak og sympati opstår - Da Marion findes død efter et selvmord, begynder
Bea at snuse rundt, og pludselig er hun et mål for ulykker.

Romanen er kort, letlæselig og yderst letbenet. Persongalleriet er småt, men det til trods
er figurerne ikke rigtig levende, det bliver for lilleby agtigt og da Bea jo roder rundt
får det helt galt, det bliver for søgt. Politiet har en yderst sekundær rolle, ligesom
handlingen, fuldkommen urealistisk, men i det store banale billede passer, den
del måske i virkeligheden udmærket.

Selv om jeg ikke havde de store forventninger, blev jeg skuffet - der skal nok
være læsere, der er begejstrede for denne lette spændingsgenre, men
jeg fandt den for let. Eneste lyspunkt var, at de 180 sider var læst på et øjeblik.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar