fredag den 21. november 2014

En plus en

AF Jojo Moyes


Jojo Moyes er tilbage efter den fantastiske roman Mig før dig, jeg har læst alle hendes romaner og glædet mig virkelig meget til denne nye, dels p.g.a. den skønne skrivestil og dels de mange gode anmeldelser - og lad mig blot fastslå: 
Jeg blev virkelig ikke skuffet - tværtom

En plus en er virkelig velskrevet, sproget er som altid levende og flyder i en lind strøm,
så hendes romaner er læst på rekordtid, det gælder også denne. Som altid i Moyes
romaner, er der udover en kærlighedshistorie, også en god portion morale i
handlingen. Denne gang er omdrejningspunktet: Ærlighed, svigt, fattigdom og frem for
alt, hvordan vi behandler andre mennesker.

Handlingen er inddelt i fire dele, en for hver af hovedpersonerne: Den enlige og
fattige mor Jess, der knokler med to jobs for at skaffe mad på bordet, efter børnens
far forlod dem og ikke hjælper hende økonomisk. Hendes datter Tanzie, der er
et matemagisk vidunderbarn og får tilbudt et legat på en privatskole. Stedsønnen
Nick, der er volds og mobbeoffer, han kæmper med både faderens og den biologiske
mors svigt mens Jess har taget ham ind som sin egen søn. Slutteligt møder vi også
Ed, der er succesfuld virksomhedsejer i London, bliver taget for insiderhandel i
hans eget firma og søger ly i sommerhuset, hvor Jess gør rent. Vi følger personerne
i deres interaktion, oplever den fra forskellige sider og er frem for alt helt inde
under huden på alle fire personer. 

Umiddelbart har de to voksne intet til fælles, og kan faktisk heller ikke lide hinanden,
men skæbnen vil, at Jess hjælper Ed efter en våd bytur, og Ed ender med at
ville hjælpe Tanzie til en matematikkonkurrence. Det bliver starten på deres livs
køretur fra sydengland til Scotland, på godt og ondt.

Jeg var fanget fra første færd, Jojo Moyes kan om nogen bruge sproget, trods
de mange kærlighedshistorier hun fortæller, bliver det ikke banalt og kunstigt.
Denne roman er fyldt med livets genvordigheder, den beretter om fire sårede
sjæle, der pludselig kastes ind i samme lille bil i mange dage, oven i købet med
en stor savlende hund som ekstra passager. 

Romanen er fyldt med alvor og raffineret humor - jeg fældede tårer over Mig før dig, denne var tæt på at aftvinge det samme. Den rammer noget essentielt i mennesket, og dermed også i mig. Jeg vil meget gerne aftvinges holdninger til det jeg læser, det blev jeg igen her, samtidig med, at jeg tænker en ekstra gang over, hvordan jeg behandler mine medmennesker. Knuden i brystet kæmpede med smilene på læberne, for denne kan også det hele - Det ER altså virkelig godt fortalt.
Den skal så absolut have de varmeste anbefalinger.



Mig Før dig:



En fuldkommen fantastik kærligheds historie, der både fremkaldte smil og tårer hos mig.
Bogen er velskrevet, sproget flyder og siderne vender helt sig selv - man kan simpelthen ikke lægge den væk. Alle personer og omgivelser er yderst realistiske og levende, Jeg er helt inde i Lou´s inderste, og selv om Will "kun" beskrives vis ytringer, er jeg fuldkommen klar over hans bevægegrunde.
Denne roman handler om essensen i livet: livet og døden. Det største etiske spørgsmål af dem alle bliver behandlet på en virkelig sober og fin måde. Uden at afsløre noget, kan jeg sige, at jeg sagtens kan sætte mig i stort set alle medvirkendes sted.
Romanen er smuk, ligesom relationen i den, den tvinger læseren til at tage stilling - uagtet hvilket udfald dette får, kan den slet ikke anbefales nok... læs den!
Øvrige romaner af Jojo Moyes:
Hvalernes sang
Brudeskibet
Det sidste brev fra din elsker

Ingen kommentarer:

Send en kommentar