tirsdag den 3. februar 2015

Will Grayson, Will Grayson

AF John Green & David Levithan



391 sider Politikens Forlag

Jeg læste John Greens: En flænge i himlen Læs anmeldelsen her og var meget begejstret,
derfor måtte jeg naturligvis kaste mig over denne nye, som er skrevet i samarbejde
med en anden bestseller forfatter: David Levithan. Og jeg vil gerne lægge ud med at sige,
at de to herrer har begået en fantastisk ungdomsroman - som de lidt ældre læsere
også kan relatere til, enten via egne erfaringer eller børns handlemønstre.

Denne roman er super velskrevet, levende i ord og handlinger, sprængfyldt med
en herlig humor og så er den dyb på et helt basalt menneskeligt plan. Siderne
vendte helt sig selv, og den krøb i dén grad ind under huden på mig, så jeg var nødt
til at læse den færdig meget hurtigt. Handlingen er virkelig snedigt bygget op, uden at
afsløre for meget, udover at læseren skal være årvågen, er fortælleren Will Grayson...
Dertil krydres med tydelige samtaler i tale og skrift, genialt og humoristisk.

Handlingen udspiller sig i en nordamerikansk by, Will Grayson er bedste ven med
kæmpen "Tiny" der er en flamboyant homoseksuel. Tiny skildrer åbent med hans
succes, eller mangel på samme hos drengene, Will er lidt træt af ham og kan samtidig
ikke rigtig finde ud af det der med pigerne, så møder han Jane, som er meget interesseret i ham, hvilket han tager skarpt afstand fra - eller gør han nu også det?
I en anden by, en times kørsel væk bor en anden Will Grayson, han har trods sin
unge alder, i årevis kæmpet med depression og indelukkethed. Han har kun én ven,
Maura, hun forsøger at indfange Will, men trods fortrængning er han slet ikke til piger.
Han har en online ven, som han deler sine inderste tanker med, men derudover er
han en ensom og forvirret ung mand. En dag krydser de to Will Graysons veje, og
det bliver en markant forandring af begges liv.

Som nævnt er dette en roman om unge menneskers inderste, den behandler på fineste
vis: venskaber og den svære kærlighed og seksualitet. Jeg kunne både genkende
noget af mig selv fra mine teenage år, og da min yngste er jævnaldrene med bogens
personer, kan jeg se at nogle af bogens venskaber og interaktioner, er ramt temmelig
godt ind i min søns omgangskreds - Det er en virkelig fantastisk gengivelse.

Udover de svære temaer tager jeg hatten af for, at de to behandler emnet homoseksualitet,
det er jo desværre stadig et tabu, og specielt i USA kan det ikke være nemt at være
ung homoseksuel mand, denne bog gør op med tabuet, og det på en herlig og sød
måde, mange unge mennesker vil se denne roman som en øjenåbner, både i omgangen
med jævnaldrende og forhåbentlig vil de homoseksuelle knuselske det brudte tabu.

Jeg havde som nævnt en fantastisk dejlig oplevelse med denne roman, den fik
virkelig tag i mig, og den skal have de allerbedste anbefalinger til læsere i 
alle aldre, for den kan den nemlig også: bryde alders genren :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar