fredag den 27. marts 2015

Overklasseliv - Fra landadel til magtelite og jetset

AF Søren Jakobsen


266 sider Informations forlag

Dette er en meget informativ gennemgang af Danmarks magtfulde familier, den royale familie og de adelige. Det er en gennemgang af Danmarkshistorien indefor både adel
og de store familie virksomheder, og frem for alt er det en fortælling om, hvordan
de påvirker hinanden og samfundet.

Personligt er jeg fuldkommen ligeglad med titler og kampen for at komme med i det
bedre borgerskab - vi lever i fredelig sameksistens. Men det bliver rigtig interessant
når magtmenneskerne bruger deres netværk til fx. at slippe fra en sag om misbrug af en prostitueret og pædofili til at slippe med en ubetydelig bøde - så skriger alt på
min indre radar. Men hvordan de ellers kæmper for at komme med til højbords hos kongehuset, er jeg faktisk helt uinteresseret i.

Denne fortælling har dog mere end "bare" sladder og spidse albuer, den er som sagt et stykke danmarkshistorie, dels i fortællingen om de gamle slægter, men sandelig også i
den mere end grundige gennemgang af de mange slotte, godser og frem for alt jordbesiddelser, som den danske elite opkøber i hobetal. Nuvel, der er også rigtig meget "name-dropping" og jeg indrømmer blankt, at jeg allerede har glemt de fleste, men jeg fandt det meget interessant at læse om fx- lego og Mærsk dynastiernes opbygning og vedligeholdelse. Og endnu mere interessant, hvordan toppen af de magtfulde familier forsøger (og faktisk lykkedes med) at påvirke politikerne. Det er trods alt langt mere
end blot spidse albuer, det er landets fremtid og politikernes integritet, der er på spil.

Som sagt en meget interessant beretning, jeg kunne godt have tænkt mig en bedre redigering, dels for at fjerne de mange taste-fejl, men også fordi der er en hel del
gentagelser, som sagtens kunne have været skåret fra. Men alt i alt, giver jeg Information ret, der er " Pligtlæsning for den samfundsinteresserede... Fængslende og relevant"



Ingen kommentarer:

Send en kommentar