mandag den 6. april 2015

En hellig alliance

AF A J Kazinski


645 sider Politikens Forlag

Dette er makkerparrets tredje roman Læs mere om forfatterne her, se oversigt og anmeldelser af tidligere romaner nederst. Denne tredje er fuldkommen uafhængig af de to første, og derfor kan nye læsere sagtens starte her.

Jeg havde eller forsvoret at parret kom bag i læse-køen igen, men må med skam melde, at det faktisk skete. Og så kom nyheden om at en femte er på vej, og så kom de tilbage på min nethinde, både for at være klar til den nye, men også fordi jeg var begejstret for toeren.

Denne gang er romanen en skøn blanding af: konspirationsteorier, action, femikrimi
og så er det danske kongehus rigt repræsenteret. Forfatternes forord indeholder en
forklaring på hvorfor Frederik, Mary, Margrethe & Henrik er deltagere, og det bliver
gjort klart at denne del er en blanding af fakta og fiktion. Parret har med andre ord, fået
kilder tæt på de royale til at fortælle om episoder indenfor murerne - og lad mig blot fastslå: det er ikke skønne ting, der kommer frem her. Som sagt er det en blanding, der gøres ikke opmærksom på, hvor skillevejen er, så læseren må selv drage egne konklusioner.

Eva er tidligere journalist, hendes kæreste er "gået" fra hende og hendes liv er faldet fra hinanden. Hun er nu sat i aktivering i en børnehave, for at komme tilbage til (arbejds)livet.
Her møder hun bl.a. Malte, søn af en af kronprinsesse Marys hofdamer. Han tegner et
mord til Eva, og efterfølgende meddeles det, at Maltes onkel har begået selvmord. Men
hvorfor kan drengen tegne et (selv)mord, der endnu ikke er sket? Eva kaster sig egenhændigt ud i at opklare sagen, det sætter hende på direkte kollisionskurs med "firmaet" Firmaet beskytter eliten rundt om i Europa, og de lader ingen komme i vejen for deres interesser, derfor må alle vidner skaffes af vejen - og bliver det. Samtidig med at Eva graver dybere, blander sig i ting "firmaet" ikke ønsker frem i lyset, bliver hun en højt placeret fjende, der med alle forhåndenværende midler skal gøres tavs. 

Romanen er virkeligvelskrevet, ordene flyder og sider vender helt sig selv i et hastig tempo,
læseren er med inde under huden på de medvirkende, og selv om der sker rigtig meget, er det overraskende let at lade sig rive med, og følge med.

Dette er så en af de få undtagelser, der bekræfter mine regler. Jeg skal have realisme,
i både ord og handlinger. Jeg vil meget gerne undgå hovsa-løsninger og "overmenneskelige" opklaringer. Jeg fik intet af det her: selve handlingen er som støvsuget for realisme - specielt afsnittene omkring det pædagogiske arbejde, rev i min professionelle
sjæl - Eva nærmest falder over tip og bliver sine steder, den kvindelige pendant til Rambo -
Og jeg var vild med det - det er top underholdning!

De mange udtalelser om kongehuset, kan læserne selv bedømme, jeg lever i fredelig sameksistens med kongehuset, jeg har faktisk lige læst en faktuel gennemgang af de mange alliancer mellem adelen og de store firmaer m.m. Læs mere om de kongelige alliancer her den er yderst informativ, og supplerer faktisk flere af påstandende bragt i En hellig alliance. 

Som sagt er dette en spændingsroman med yderst brede rammer, den er letlæselig og
yderst underholdende. Her er både action og sladder i en skøn blanding - læs den!



Tidligere udkommet, serien om Niels Bentzon:

1. Den sidste gode mand

2. Søvnen og døden: Læs anmeldelsen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar