tirsdag den 28. april 2015

Januarvinduet

AF Philip Kerr


427 sider Modtryk

Trods det faktum, at Philip Kerr har udgivet et utal af bøger, er dette mit første møde
med hans forfatterskab Læs mere om forfatteren her. Meget passende starter jeg
bekendtskabet her i den første spændingsroman i en helt ny planlagt serie.

Jeg har haft en del berøring med fodboldverdenen gennem mit voksenliv, så temaet
omkring Engelsk fodbold er mig ikke fjernt - og trods det, at Kerr desværre ikke deler
glæden ved Liverpool, skal han roses for sit store engagement, der tydeligt kommer til sin ret i denne spændingsroman.

Romanen er velskrevet, letlæselig og enhver "fodboldtosses" drøm. Jeg faldt nemt ind
i handlingen, dog ville jeg meget gerne have været helt inde under huden på hovedpersonen, lidt mindre fodbold, lidt mere personlighed.

Hovedpersonen Scott Manson er hjælpetræner i London Citys fodboldklub, han har et
fint forhold til spillere, ledelse og fans og synes selv han stor trives i sit privatliv. Scott
har et yderst anstrengt forhold til politiet, idet han blev uskyldig dømt for en voldtægt, 
og sad fængslet for en forbrydelse en anden begik. Scotts omgangskreds er alle
indefor fodbolden, undtagen hans kæreste, psykologen Sonja, der så afgjort ikke bryder sig om sporten. Klubbens cheftræner er en storskrydende herre, der kan sit sportslige
kram, men altid rager uklar med pressen og andre mennesker. Under en kamp forsvinder cheftræneren, for sidenhen at blive fundet død inde på stadion. Klubbens Ukrainske
ejer vil ikke have politiet til at snuse for meget rundt, så han beder Scott finde ud af hvem
der står bag forbrydelsen. Scott påbegynder derfor sin egen efterforskning, som peger i
mange retninger, mens han pludselig står med hele træneransvaret for holdet. 

Persongalleriet er mangfoldigt, der er både politifolk, fodboldspillere, presse, klubledelse, ejere m.m. Men jeg synes faktisk det lykkedes Kerr at holde dem nogenlunde adskilt, og
overkommelige for læseren. Som nævnt, kommer jeg ikke rigtig ind under huden på nogen
af dem, og det er altså ærgerligt, for Kerr skriver virkelig godt - det ville have været
sløjfen på værket for mig. Hvor alle fodbolddetaljerne er realistiske og ganske godt
refereret og forklaret, synes jeg personerne falder igennem. 

Plottet holder sådan set, jeg gættede med hele vejen - og ramte forbi. Politiets arbejde er
kun perifært, og de dele de deltager i, er præget af inkompetence. Jeg savnede dem ikke som sådan, idet Kerr jo har bygget opklaringen op omkring Scott, men jeg ville meget gerne have haft et mere realistisk billede af deres arbejde. Slutningen bliver en anelse for søgt og letbenet til at jeg var rigtig begejstret, men underholdt det var jeg, og jeg er sikker på, at denne nye serie vil vække vild jubel hos de litterære fodboldfans, for den tegner godt.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar