onsdag den 8. april 2015

Retsmedicineren - Mit liv med døden som ledsager

AF Jørgen Lange Thomsen


272 sider Gyldendal

Dette er retsmedicinerens 4. udgivelse. Jeg købte: Døden har jo en årsag, for nogle
år siden, og var meget begejstret for den måde Lange Thomsen fortæller om sit arbejde,
at han er med til at nedbryde tabuer omkring døden og frem for alt, så er han meget optaget af at behandle de afdøde med stor respekt - og det afføder jo respekt for ham, og da
han samtidig er en virkelig god formidler, er denne nye naturligvis også at finde hos mig.

Retsmedicineren er lige så velskrevet som jeg husker forfatterens anden udgivelse, 
denne beretning indeholder udover fortællinger om JLTs store humanitære arbejde
rundt i verdens brandpunkter, også meget små bidder af det private menneske.

Dette er en mand, der både har bidraget til loven om sikkerhedsseler, nye buskøreplaner,
åbning af voldtægtscentre i DK, for bare at nævne en flig af hans store engagement. Derudover er JLT engageret i kampen mod tortur og deltager i det store internationale
samarbejde med identifikation af ofre - bl.a. tsunamien og 11/9 i USA. Læseren kommer
med indefor i obduktionslokalet, med i undersøgelserummene med ofre for voldtægter,
vold og tortur. Turen går således gennem lande som Danmark, Grønland, Israel, Palæstina, og Argentina. Fremgangen under obduktionerne gennemgås og det vil muligvis få nogle til at føle ubehag - jeg var da heller ikke upåvirket, men jeg må atter bøje mig i respekt over JLTs formidlingsevne og den respekt, hvormed han både behandler og omtaler de afdøde. 

Jeg har som nævnt læst en tidligere udgivelse fra JLT, desværre var der i denne
beretning en del gengivelser fra den tidligere. Det er virkelig interessant og yderst
relevant information, men jeg havde foretrukket nogle nye sager, der er så mange at tage af. De små indslag om mennesket er ganske fine, dog savnede jeg mere dybde og
flere beretninger, jeg respekterer at JLT er et meget privat menneske, men jeg sad med
følelsen af, at han egentlig hellere var fri - den lille flig af tankerne omkring retsmedicinerens
egen død er tankevækkende, ikke mindst i det professionelle lys.

Alt i alt en yderst velskrevet, informativ og meget sober beretning om døden, spørgsmålene om dødsårsager og det kæmpe internationale arbejde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar