fredag den 18. september 2015

Lotus blues

AF Kristina Ohlsson


659 sider Modtryk

Kristina Ohlssons forfatterskab spænder vidt, men trods dette er det mit første møde med hendes værker Læs mere om forfatteren her. Derfor er det vel egentlig passende, at jeg starter her, med den første roman i en ny miniserie på to om advokaten Martin Benner.

Romanen er yderst velskrevet, levende og måske/måske ikke realistisk. Handlingen er opdelt i små korte kapitler, der er udskrifter af samtaler mellem advokaten og en freelance journalist, og så selve handlingen, der er opbygget som en fortælling. Jeg var fanget fra første færd, siderne vendte sig selv - og faktisk er eneste klagepunkt, at der er alt for længe til foråret, hvor anden og sidste del kommer i de danske boghandler.

Svensk/Amerikanske Martin Benner er en succesfuld advokat. Han lever i luksus, hans partner i advokatfirmaet er også hans hans tidligere kæreste Lucy. Men da Martin har ovenud svært ved at holde sig fra andre kvinder, forlod Lucy ham. De to ses dog stadig, og har udover det professionelle forhold, også et kærligt forhold, men uden faste aftaler. Martin mistede sin søster i en flyulykke, og hendes 9 mdr. gamle datter stod til at skulle i familiepleje, da Martin bestemte sig for at tage hende til sig. Belle er nu en lille 4 årig pige, der trives hos Martin, med Lucy og bedsteforældrene i baghånden. Kort inden Martin og Lucys ferie dukker der en klient op på kontoret, han siger at han er bror til den meget omtalte seriemorder Sara, der var tiltalt for at have myrdet to mennesker i Texas og to i Sverige. Sara tilstod mordene men begik selvmord under en udgang med politiet. Broderen vil have Martin til at bevise Saras uskyld, og da Saras søn også forsvandt under Saras flugt, vil han have Martin til at finde drengen Mio og rense Sara. Martin afslår, men da han gennemgår sagsakterne finder han alligevel tvivl, dårligt politiarbejde og i takt med at han begynder at gå dybere, får Martin en klar overbevisning om at Sara er uskyldig. Men hvorfor tilstod Sara, hvis hun er uskyldig og hvordan kan sagerne i både USA og Sverige hænge sammen? Inden Martin får set sig om er han dybt involveret, og da mennesker i sagen dør, kommer han selv i politiets søgelys - hvor langt vil disse mennesker gå?

Martin er en arrogant og egentlig temmelig utiltalende mand, men forfatteren evner, med meget små virkemidler, at skabe en modpol til hans arrogance og utroskab - Hun skaber en mand med dyb kærlighed til både hans plejedatter og hans tidligere kæreste. Nuvel, baggrunden er billig, men jer er nødt til at sige, at den virker! Da Martin er fortælleren, er handlingen bygget op omkring hans iagttagelser, øvrige figurer bliver beskuet, men alligevel har de en herlig fylde.

Romanen er både actionfyldt og med stor spændvidde; her er både mafiaen, kvindehandlere, mordere og et politi, der måske ikke er helt fine i kanten. Normalt ville jeg have det stramt med sådan en filmisk roman, men jeg må bøje mig i støvet, for det er hverken for meget eller for kunstigt - tværtom.

Spændingen og plottet holder, jeg troede flere gange, jeg havde gættet en del af sammenhængen, nogle gange var det korrekt, men det samlede billede, er stadig ikke klarlagt. Jeg er normalt ikke særlig begejstret for åbne afslutninger, min erfaring siger, at få forfattere evner at fastholde spænding og plot helt frem til en ny bog, men jeg er glad for at kunne sige, at det lykkedes til fulde her. 

Som nævnt er romanen flydende, letlæselig, fyldt med konspirationer og action. Alt i en smagfulgt doseret helhed. Mit eneste klagepunkt er ventetiden til Martin Benner skal i aktion igen. Til gengæld har jeg så glæden ved, at jeg ikke har læst andet af Kristina Ohlsson, og det kan jeg så passende bruge noget af ventetiden på.


 © Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar