tirsdag den 20. oktober 2015

Livets omstændigheder

AF Wenche Thinnesen Vogtmann


311 sider mellemgaard

Denne novellesamling er forfatterens debut, udover at skrive, både uddannet skibsfører, coach og presseansvarlig indenfor fodbold - kort sagt en kvinde med mange talenter.

Samlingen indeholder 19 noveller, forskellige indblik i en dag i et menneskes liv. Novellerne er yderst velskrevede, realistiske og meget levende. Den røde snor er let at følge, og trods de noget tunge beretninger, var samlingen en fornøjelse at læse.

Samlingen indeholder som sagt nedslag i 19 forskellige menneskers liv, det er livskriser, erotiske oplevelser og eftertænksomhed. F.eks. mødte jeg: Parret, der er ved at blive udskrevet fra neonentalafdelingen med deres for tidligt fødte søn - den unge pige, der forelskede sig i en ateist og nu er indespærret i et rum i et andet land -  mormoren, der har besøg af sit barnebarn og ser samme psykiske følsomhed som hun selv er gået gennem livet med - Den unge danser, der sulter sig med sin mors velsignelse, for at blive så god en danser som moren - Ægtemanden, der har hjulet sin syge hustru til at komme herfra, og nu ser tilbage på et langt ægteskab - den unge fængselsindsatte, der kigger tilbage på et liv, hvor han aldrig blev set og hørt og moren, der igen skal besøge sin søn, der altid har været anderledes, han ser ingen mening med livet, men dette besøg er der nu lys og glæde.

Alle noveller er levende og meget vedkommende, forfatteren evner at beskrive det meneskelige sind, så læseren er med inde under huden på personerne og jeg kunne relatere til samtlige medvirkende. Samtidig er samlingen en bred vifte af skæbnehistorier, jeg havde hele følelsesregisteret i brug. Formidlingen er i top, jeg bøjer mig i støvet over forfatterens indsigt i de menneskelige afkroge.

Jeg må jo erkende, at mine fravalg af noveller grundet manglende fordybelse, har fået endnu et ordentligt hak, for denne samling er virkelig god. Hver for sig, er det en fin fortælling og samlet er det en udsædvanlig velskrevet helhed. 

Som nævnt er dette en debut, jeg håber på mere fra denne hånd, for det her er godt, 
som i rigtig godt! 

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar