fredag den 23. oktober 2015

Restferie

AF Tommy Jaud


272 sider arlings.com

Dette ligge forlag udgiver danske oversættelser af tyske bøger, de har tidligere oversat og udgivet comedy romanerne Kraftidiot og Millionær samt to samlinger af Unyttig viden.

Restferie er oprindelig udgivet i Tyskland i 2006, den danske oversætter har udover at oversætte romanen, omskrevet den til nutiden Danmark. Jeg kan med garanti sige, at jeg ikke tidligere har læst en roman af denne art - dels er oversættelsen omskrevet således, at handlingen foregår i Danmark, og dels er genren Comedy ny for mig i litterær form. Romanen er yderst letlæselig, det er bare at læne sig tilbage og beskue showet.

Peter er 37 år, han bor med sin kæreste i Herlev, arbejder på et bryggeri og er eneste i vennekredsen der ikke er gift og som minimum har et barn på vej. Peters kæreste Maja er helt klar til både barn og bryllup, men jo mere hun taler om det, des mere vil Peter væk. Da Arne, Peters ven skal giftes med Anden (Peter bryder sig på ingen måde om Arnes kommende hustru) planlægger Peter først en polterabend, der bliver en fuser af rang, så kommer ideen med at opstille en rodeotyr foran kirken, som senere gør præsten uarbejdsdygtig og endelig kan Peter slet ikke forene alkohol med at holde bryllupstale, og ender med at fornærme både bruden og hans kæreste Maja. Kort sagt er Peter ude på dybt vand, og da både Maja og Peters far begynder at presse Peter går han i baglås. Vennerne skal på den årlige tur til Mallorca, men efter at mændende er begyndt at tage konerne med, er Peter slet ikke i humør til 3 uger på ferieøen. Han får en pludselig indskydelse og rejsen til Mallorca bliver i stedet til en flugt til Sydamerika. Men var det nu også så slemt, det liv Peter havde hjemme, er det et vink med en vognstang når han konstant møder danskere på den anden side af verden og kan han egentlig undvære Maja?

Romanen er på mange måder en litterær pendant til tv-serien klovn, den er nærmest grotesk i sin humor, og Peter minder ufattelig meget om Frank Hvam. Den ene handling er mere tosset end den anden, og Peter kommer konstant på tynd is, men bag de mange kiksede handlinger og den vedvarende kritik af omverdenen sidder der en mand, der er i vildrede. Peter er bange for at blive gammel og sat, han savner ungdommens frie og uafhængige liv, og han forsøger ihærdigt at stikke af fra alle lænker - uden at blive opdaget.

Blandingen af Comedy og eksistensproblematik har jeg som nævnt, ikke oplevet tidligere. Jeg læste romanen på rekordtid, og kunne relatere til figuren Peter, og faktisk evner både forfatter og oversætter, at skabe et menneske bag den groteske humor. Jeg er vild med Comedy, men må alligevel sige, at humoren i denne roman blev en anelse for absurd og for meget til mig - den bliver en anelse for drengerøvs agtig for mig. 

Men jeg var underholdt, og originaliteten er altså stor, så sammenholdt med den vellykkede omskrivning og oversættelse, er dette er roman, der helt sikkert fortjener en anbefaling.
Er du klovn fan er dette en must read, og er du til en anderledes læseoplevelse, så skal denne roman så afgjort med i overvejelserne - jeg garanterer for originaliteten.

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar