tirsdag den 1. december 2015

Solopgang

AF Victoria Hislop


453 sider Bazar

Solopgang er fjerde danske udgivelse Læs mere om forfatteren og bøgerne her
Jeg har været meget begejstret for Øen og Tråden så jeg havde store forventninger
til denne nyeste i rækken.

Sproget er let og hælder den den ældre aristokratiske side, hvilket jeg synes rigtig godt om. Hislop bruger de store krige som baggrund for sine romaner, denne gang handler det om den græsk/tyrkiske kamp om Cypern. 

Omdrejningspunktet er 1972 i den cypriotiske badeby Famagusta. Her er turismen i fuldt flor, og nye og mere luksuriøse hoteller skyder op. Aphroditi er datter af en dygtig forretningsmand, og hun gifter sig med Savas, som er lige så optaget af penge og forretninger som hendes far. Det unge par overtager opbygningen af et nyt luksushotel, Aphroditi  lever et liv i beskyttet rigdom. Hun hjælper med indretningen af hotellet, men derudover bruger hun tiden på at være værtinde for de rige gæster hver aften. Aphroditi  har massive problemer med sin mands højrehånd Markos, men i takt med at Aphroditis mand er mere og mere fraværende, bliver Aphroditis syn på Markos ændret. Men da der igen udbryder krig mellem Grækere og tyrkere, er hun tvunget til at kaste sit luksusliv over bord, og ingen er helt hvad de giver sig ud for a være. Samtidig er den tyrliske frisør Emine og veninden, den græske Irini havnet midt i krigen, de er bedste veninder, men jo på hver side af konflikten. Begge kvinder savner en søn, der er forsvundet i krigen, deres mænd vil ikke være i hus sammen, men da sulten og angsten for alvor banker på, er de to familier tvunget til at holde sammen.

Jeg var meget begejstret for både Øen & Tråden, der er stærke romaner, ligesom denne bygget over virkelige begivenheder. Men hvor jeg var tryllebundet af de stærke personportrætter i de to første, kneb det i både Hjemkomsten, og nu også i denne nye.

Persongalleriet er mangfoldigt, men det er let at finde rundt i når først introduktionen er sket. Min problem var, at jeg synes personerne er for perifære, der er simpelthen for meget indpakning omkring beklædning, andres meninger osv. og alt for lidt reelt indhold. Det får personerne til at fremstå naive, og gjorde ligeledes, at jeg faktisk ikke brød mig om størsteparten af dem. 

Samtidig synes jeg selve historien var for lang tid om at komme ordentligt i gang, den manglede nerve og derfor blev det, ligesom med personerne, for meget tom snak og lidt reelt indhold. Nuvel, jeg var endog meget begejstret for de to første, så muligvis var mine forventninger skruet for højt op - men netop fordi jeg ved, hvad den tidlige Hislop evnede at formidle, er skuffelsen nok større, og så indrømmer jeg gerne, at jeg er ked af at give denne lave karakter. 




Tidligere udkommet:
Øen 

Tråden

Hjemkomsten Læs anmeldelsen her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar