fredag den 20. maj 2016

Færgen

AF Mats Strandberg


474 sider Modtryk

Dette er forfatterens første danske romanudgivelse. Han været medforfatter på flere
ungdomsbøger, men hans store interesse for gyset startede allerede i bardommen, hvor Stephen Kings romaner gjorde stort indtryk. Nu kan de danske læsere altså stifte bekendtskab med forfatteren, som kaldes den Svenske King. Læs mere om forfatteren her.

Romanen er skrevet i et yderst levende og meget letlæseligt sprog. Det flyder og trods mange spor og skift i handlingen, bider den sig fast fra start til slut.

Færgen Baltic Charisma sejler fast mellem Stockholm og Finland, mange af passagerne tager turen frem og tilbage, for at slappe af og nyde de billige toldfri varer, synge i karaokebaren, nyde maden i restauranterne eller blot slå sig fuldkommen løs. Da færgen lægger fra kaj, tegner turen da også til at blive en af de sædvanlige, men det bliver den så langt fra. Vagten Pia og bartenderen Philip tager imod deres tidligere kollega Calle, der er ombord sammen med sin kæreste Vincent, for at vise ham færgen - og fri til ham. Blandt passagerene er den ensomme Marianne, der i et øjebliks nedtrykthed, købte billetten for at blive af med sin ensomhed. Veninderne, der bare vil fyre den af og nyde livet, og ikke mindst familien, hvor moderen sidder i kørestol, faderen har et alkoholproblem og sønnen, der savner sin kusine, som familien har mistet kontakten med. Denne tur skulle samle familien igen, men allerede fra begyndelsen, slår det gnister. Og pludselig bryder helvede løs på færgen, langt fra land og hjælp - alle de problemer, der før synes uoverskuelige, bliver biting i det vanvittige spil, der truer med at koste samtlige ombordværende livet. 

Persongalleriet er yderst mangfoldigt, sceneskiftene ligeså. Men samtlige figurer er bundsolide i skildringen af deres indre liv og deres handlinger. Tages fantasy delen fra, så er det en af de bedste socialrealistiske romaner, jeg længe har læst.

Og så er dette en roman, der rummer to meget forskelige genrer, fantasy og socialrealisme. Jeg har et meget stramt forhold til fantasy, men det skulle så blive undtagelsen, der bekræfter reglen. For ja, det er virkelig grotesk fantasy, og det bliver faktisk for meget og for voldsomt - men jeg fandt mig selv underholdt og frem for alt fastholdt.

Nu er Stephen King en meget stor forfatter at blive sammenlignet med, og jeg synes faktisk heller ikke, at Strandberg når Kings niveau eller kvaliteter -  Men jeg ser inspirationen, og må trods min skepsis, sige, at jeg faktisk synes han, et langt stykke hen af vejen, er lykkedes med denne gyserroman. Og så er jeg virkelig positivt overrasket over, hvor godt det er lykkedes at blande to, så vidt forskellige genrer. Mere fra denne hånd tak.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar