tirsdag den 26. juli 2016

Forlad os vor skyld

AF John Hart



Dette er forfatterens femte romanudgivelse. Forfatteren er jurist og har arbejdet som forsvarsadvokat inden han blev forfatter på fuld tid. Han har vundet adskillige priser for sine værker. Jeg har ikke tidligere læst noget fra ham, hvilket er en klar fejl.

Elizabeth er 34 år og kriminalassistent. Hun er vokset op i præstegården, hvor hendes far har gjort sit bedste for at lære hende om Gud og livet. Men Elizabeth har trukket sig fra forældrene i ungdommen, og da en politibetjent redder hende fra selvmord, er Elizabeths livsbane pludselig klar. Men Adrian, den samme betjent, der inspirerede Elizabeth, bliver dømt for mord og står nu foran løsladelse efter 13 års fængsel. Udenfor fængslet venter Gideon, sønnen til den kvinde Adrian er dømt for at have myrdet, og drengen vil hævne sin mors død. Elizabeth lykkedes næsten samtidig, med at befri en ung pige fra en kælder, hvor overgreb og tortur var ved at tage livet af hende. Men Elizabeth ender med at blive fritaget fra tjeneste, da hendes historie ikke rigtig stemmer med beviserne fra kælderen. Elizabeth har, som den eneste, altid troet på Adrians uskyld, men da endnu en kvinde findes myrdet, i samme kirke og på samme måde, bliver det en kamp for Elizabeth, både at kæmpe for Adrian, og kæmpe for hendes egen frihed. 

Jeg holder meget af thrillere, jeg er vild med de dybe psykologiske portrætter, levende figurer, en rolig, gedigen fortælling og et levende sprog - og det fik jeg her. Persongalleriet er mangfoldigt, der er mange spor, men samtlige figurer er levende og realistiske - jeg kunne relatere til dem alle. Det her er rå fortællinger om menneskets mange facetter. Alting har det med at blive større og vildere når det er Amerikansk, men jeg synes faktisk forfatteren evner at holde hele fortællingen på jorden - og jeg er vild med det. 

Politiets del er opdelt, fordi der både berettes om Elizabeths del og nogle af kollegaerne, men heller ikke her, er der lette løsninger eller overspringshandlinger. Plottet havde jeg faktisk regnet ud temmelig tidligt, men det havde absolut ingen betydning, for jeg var slet ikke sikker før til slut. Og så er der så mange solide spor, små plot i plottet og bare solid fortælling, at jeg faktisk kun koncentrerede mig om at finde ud af, hvordan det hele hans sammen. Denne roman har i det hele taget været en fantastisk læseoplevelse, den var top underholdende, den fængede fra start til slut og så vendte siderne faktisk sig selv.

Læsere, der holder af Karin Slaughters solide thrillere, kan godt begynde at glæde sig, for stilmæssigt er dette i samme genre, sproget er ligeså letlæseligt og levende og kvaliteten lige så høj - En mustread for thriller elskere.

Jeg vil slutte af med et citat fra en anden forfatter, David Baldacci:

" Læs denne roman. Og gå så tilbage og læs alle de andre romaner af John Hart..."

Det vil jeg gøre!



© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar